• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the image of school staff and faculty members responsible for schools and community development in a declining population-Focusing on Korean teachers

Research Project

Project/Area Number 18K02393
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

Ozaki Kimiko  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (90331678)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 肥後 耕生  豊岡短期大学, その他部局等, 講師(移行) (00791196)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords小規模校 / 人口減少社会 / 校長公募制 / 学校自律化策 / 学校/マウル革新教師 / 韓国全国教職員労働組合 / 小さな学校教育連帯 / 韓国 / 学校運営委員会 / 農村小規模校 / 革新学校 / 全国教職員労働組合 / 人口減少地域 / マウル教師 / 内部型校長公募制 / 学校自律化政策 / 公募校長 / 地域づくり / 学校統廃合
Outline of Final Research Achievements

In South Korea, there are teachers who volunteer for principals and teachers of small schools in rural areas. We call them "Agency of School-Maul Reform".
This study clarifies the various conditions that support teachers who proactively participate in the development of schools and communities in areas with declining populations. Then it grasps that there are “Small School Network” and Korean Teachers and Education Workers Union as network organizations and movements that support the practice of such teachers, and an internal open recruitment system that general teachers can apply to as a systemic background.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人口減少社会において、小規模化する学校を地域のインフラとしてどのように機能させ,地域の公益を実現するのかが社会的課題となっているが、その担い手である教職員像については十分な研究蓄積がない。
本研究の学術的意義等は、主体的に農村の小規模校と地域の活性化を担う学校/マウル革新教師に焦点を当て、当該教師を後押しする運動、ネットワーク、主体的参加や自己決定を志向する実践哲学を捉え、校長公募制などの学校自律化策を小規模校の内発的学校づくりや地域づくりに活かしていることを明らかにした点にある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] 公州大学(韓国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 公州大学(韓国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 公州大学(韓国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 公州大学(韓国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 人口減少地域の学校活性化方策-韓国の校長公募制に着目して2022

    • Author(s)
      尾﨑公子、肥後耕生、名達和俊
    • Journal Title

      兵庫県立大学環境人間学部研究報告

      Volume: 24 Pages: 91-99

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国における地域間教育格差の是正策2021

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Journal Title

      高等教育における経済的負担軽減及び修学支援に係る法・制度・行財政の日韓比較研究

      Volume: 37

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国における校長公募制の運用実態と課題2021

    • Author(s)
      肥後耕生
    • Journal Title

      豊岡短期大学論集

      Volume: 17 Pages: 155-163

    • NAID

      40022572374

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A study on the image of school staff and faculty members responsible for schools and community development in a declining population-Focusing on Korean teachers2020

    • Author(s)
      Kimiko Ozaki
    • Journal Title

      Impact

      Volume: Number 9, December 2020 Issue: 9 Pages: 15-17

    • DOI

      10.21820/23987073.2020.9.15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 韓国「革新学校」洪東中学校訪問調査 地域とともにある学校を求めてー校長公募制を中心にー2020

    • Author(s)
      名達和俊
    • Journal Title

      日本教育事務学会年報

      Volume: 7 Pages: 42-48

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 持続可能な社会を構築するインフラとしての学校-構想するための基本的視座2018

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Journal Title

      連合総研レポート

      Volume: 342 Pages: 18-21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 人口減少地域の学校と地域づくりを担う教職員像の研究(2) -韓国・忠清南道における公募校長の事例分析を通して-2021

    • Author(s)
      肥後耕生、名達和俊 、キムヨンジュ、尾﨑公子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職員の創意が生きる韓国小規模校の研究2019

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 人口減少地域の学校と地域づくりを担う 教職員像の研究-公募校長に任用された韓国マウル教師のケーススタディを通して-2019

    • Author(s)
      尾﨑公子、肥後耕生、名達和俊
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能な社会構築を担う学校モデルの探究-韓国の小規模活性化事例に着目して-2018

    • Author(s)
      尾﨑公子、肥後耕生、名達和俊
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の学校自律化政策と小規模校-小規模校を学校改革の拠点とする教師たち-2018

    • Author(s)
      尾﨑公子
    • Organizer
      関西教育行政学会12月大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 世界の統合学校‐制度と運営事例2020

    • Author(s)
      肥後耕生
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      韓国:ソンアンダン
    • ISBN
      9788931589320
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 小さな地域と小さな学校2020

    • Author(s)
      中島勝住・中島智子編
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750349718
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 尾﨑研究室

    • URL

      https://www.u-hyogo.ac.jp/shse/ozaki/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 兵庫県立大学研究者情報

    • URL

      https://cv01.ufinity.jp/u_hyogo/index.php?action=pages_view_main&active_action=cvclient_view_main_init&cvid=read0194754&display_type=cv&block_id=216

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 尾﨑公子研究室

    • URL

      http://www.u-hyogo.ac.jp/shse/ozaki/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] IngentaConnect

    • URL

      https://www.ingentaconnect.com/content/sil/impact/2020/00002020/00000009/art00006

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi