• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Panel survey to verify the effectiveness of learning support projects targeting junior high school students in needy households

Research Project

Project/Area Number 18K02399
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

Yamamoto Hiroki  東京電機大学, 理工学部, 准教授 (20632491)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 知念 渉  神田外語大学, 外国語学部, 講師 (00741167)
山田 哲也  一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (10375214)
濱沖 敢太郎  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 講師 (80803725)
太田 昌志  東京大学, 社会科学研究所, 特任研究員 (60816552)
藤間 公太  国立社会保障・人口問題研究所, 社会保障応用分析研究部, 第2室長 (60755916)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords子どもの貧困 / 学習支援 / 生活困窮者自立支援法 / 二群事前事後調査 / 教育機会確保法 / パネルデータ / パネルデータ分析
Outline of Final Research Achievements

This study verified the effectiveness of the "Children's Learning and Life Support Project Based on the Act on Support for Independence of People in Need." We tracked about 300 needy households living in large-scale local governments in the Kanto region for half a year, and between those who use learning support and those who do not, We examined what kind of difference would be made in physical health, mental health, friendship and basic academic ability. The results showed that the learning support program may have a beneficial effect on the above items. However, the effects of the support are more likely to be seen in the third year of junior high school, and depend on the attributes of the recipients of the support, such as good family and school conditions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は100億円規模の公共事業「生活困窮者自立支援法にもとづく子どもの学習・生活支援事業」の効果検証を目指したものである。当該事業に関して今回ほど厳密な実証研究が行われたことは未だかつてなく、本研究は、今後より大規模かつ精密な調査研究を行うための布石として重要である。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019

All Journal Article (3 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 休校中の地域巡回・家庭訪問は必要か?2020

    • Author(s)
      山本宏樹
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 574 Pages: 78-79

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍の生徒指導のポイント:セキュリティとケアのジレンマのなかで2020

    • Author(s)
      山本宏樹
    • Journal Title

      ポスト・コロナの学校を描く:子どもも教職員も楽しく豊かに学べる場をめざして

      Volume: - Pages: 159-167

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活困窮者向け公設学習支援はどこへいくのか2020

    • Author(s)
      山本宏樹
    • Journal Title

      教育

      Volume: 5月号 Pages: 58-64

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生活困窮者自立支援法にもとづく子どもの学習支援事業の効果検証:中学生と保護者に対する事業利用の有無にもとづく二群事前事後調査の分析から2020

    • Author(s)
      山本宏樹・太田昌志・藤間公太・濱沖敢太郎・渡邉綾・知念渉・山田哲也
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 公的学習支援の事業委託はいかなるルールにもとづくべきか:「生活困窮者自立支援法にもとづく学習支援事業」の事業者選定をめぐって(日本教育制度学会 第27回大会 課題別セッション 「義務教育段階における新たな教育機会保障とファンディング」)2019

    • Author(s)
      山本宏樹
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi