• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Does Regional Education in Local Universities Promote Regional Revitalization?

Research Project

Project/Area Number 18K02402
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

Koyama Osamu  京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords地域教育 / COC+ / 出身大学所在地 / 地域移動 / 職業的レリバンス / 地域内就職者割合 / 地域内入学者割合 / 地方創生 / 地元就職・定着率
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify whether regional education in local universities promotes regional revitalization. The term “regional education in local universities” means formal education designed to convey to students the characteristics and attractions of the location of universities. In particular, we focused on education related to the location of universities (basically prefecture-by-prefecture), which was conducted as a result of “the Program for Promoting Regional Revitalization by Universities as Centers of Community” (COC+) by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. This study clarified that regional education in local universities was not related to whether the location of universities coincided with the location of university graduates’ first job and residence etc. by conducting social surveys. In conclusion, it is difficult to say that regional education in local universities promotes regional revitalization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の研究成果の学術的意義は、大学の地域教育によって学生の職業的社会化を促進することは困難であるという理論的な命題を一定程度裏づけた点にある。別言すると、本研究は、高等教育政策によって学生の居住移転・職業選択の自由に影響を及ぼすことは実態として困難であるということを明らかにした。
本研究の社会的意義は、上述したような個人の人権と密接にかかわる要素を地方創生のため数値目標にすることの問題性を浮き彫りにした点にある。本研究は、地方創生政策として安易な数値指標を掲げることが地方学生・地方大学・地方企業をかえって疲弊させるという「意図せざる結果」を生み出す可能性を示唆した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 「地(知)の拠点大学による地方創生推進事業」(COC+)の結果、地域内就職者割合は増加したのか――国立大学に着目した試論的な検討2023

    • Author(s)
      小山治
    • Journal Title

      都市社会研究

      Volume: 15 Pages: 157-168

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地方大学における地域教育は出身大学所在地への就職を促すのか――社会科学分野の大卒就業者に対するインターネットモニター調査2020

    • Author(s)
      小山治
    • Journal Title

      都市社会研究

      Volume: 12 Pages: 127-140

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学の地域教育・出身大学所在地愛着度・初職所在地の関係性――社会科学分野と工学分野の比較2022

    • Author(s)
      小山治
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会(日本女子大学(オンライン開催))
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 出身大学所在地への就職を促す地域教育の課題――COC+採択校を中心として2020

    • Author(s)
      小山治
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の地域教育と出身大学所在地への就職――COC+の批判的検討2019

    • Author(s)
      小山治
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会(大正大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 出身大学所在地における就職・採用――地域教育の可能性と課題2018

    • Author(s)
      小山治
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会(佛教大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi