Project/Area Number |
18K02402
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
Koyama Osamu 京都産業大学, 全学共通教育センター, 准教授 (50621562)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 地域教育 / COC+ / 出身大学所在地 / 地域移動 / 職業的レリバンス / 地域内就職者割合 / 地域内入学者割合 / 地方創生 / 地元就職・定着率 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify whether regional education in local universities promotes regional revitalization. The term “regional education in local universities” means formal education designed to convey to students the characteristics and attractions of the location of universities. In particular, we focused on education related to the location of universities (basically prefecture-by-prefecture), which was conducted as a result of “the Program for Promoting Regional Revitalization by Universities as Centers of Community” (COC+) by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. This study clarified that regional education in local universities was not related to whether the location of universities coincided with the location of university graduates’ first job and residence etc. by conducting social surveys. In conclusion, it is difficult to say that regional education in local universities promotes regional revitalization.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の研究成果の学術的意義は、大学の地域教育によって学生の職業的社会化を促進することは困難であるという理論的な命題を一定程度裏づけた点にある。別言すると、本研究は、高等教育政策によって学生の居住移転・職業選択の自由に影響を及ぼすことは実態として困難であるということを明らかにした。 本研究の社会的意義は、上述したような個人の人権と密接にかかわる要素を地方創生のため数値目標にすることの問題性を浮き彫りにした点にある。本研究は、地方創生政策として安易な数値指標を掲げることが地方学生・地方大学・地方企業をかえって疲弊させるという「意図せざる結果」を生み出す可能性を示唆した。
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