• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Changes of Knowledge and Academism: Course System, College of General Education, Network

Research Project

Project/Area Number 18K02403
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

TAKEUCHI Yo  関西大学, 東西学術研究所, 客員研究員 (70067677)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 義和  帝京大学, 共通教育センター, 准教授 (10324592)
長崎 励朗  桃山学院大学, 社会学部, 准教授 (30632773)
佐々木 基裕  名古屋女子大学, 文学部, 講師 (90780560)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsファシリテーション / テクノロジー / 教育社会学 / EdTech / 知の変容 / ワークショップ / 教養 / 人格主義 / 自己啓発 / 知 / アカデミズム / 講座制 / 教養部
Outline of Final Research Achievements

We have clarified the transformation of the intellectual communication environment since the 2000s from two perspectives: facilitation and technology. Regarding facilitation, we collaborated with researchers in different fields to hold a symposium of the Japan Society of Educational Sociology in 2019, "The Age of Facilitation? -Beyond the Limits of Communicative Competence". The results will be published in 2021. Regarding technology, in a review paper published in 2020, we proposed a framework for capturing the Japanese development of EdTech and clarified the challenges of sociology of education research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブラーニングとICT教育は「新しい教育方法」として高等教育はじめ初等中等教育に政策的に導入が進められてきた。それに対して私たちの研究は、もともと公教育の外部でオルタナティブとして発展してきたファシリテーションとEdTechが、前者のような形で政策的に公教育に取り入れられる歴史的過程と、それらが元の文脈から別の文脈に移植されることで生ずる「意図せざる結果」を解明した。これらの研究成果は、ビジネスと教育の新しい関係を捉える枠組みを提案するものでもある。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) Presentation (1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 教育とテクノロジー:日本型EdTechの展開をどう捉えるか?2020

    • Author(s)
      井上義和, 藤村達也
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 107集 Pages: 135-162

    • NAID

      120006951770

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学生と読書2020

    • Author(s)
      竹内洋
    • Journal Title

      IDE 現代の高等教育

      Volume: 621号 Pages: 10-14

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 近代日本の来歴と令和の日本2020

    • Author(s)
      竹内洋
    • Journal Title

      人間情報学研究

      Volume: 25 Pages: 1-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 迷走する大学改革 今必要なのは、撤退と決算だ2020

    • Author(s)
      竹内洋・佐藤郁也
    • Journal Title

      中央公論

      Volume: 134(2) Pages: 30-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教養の構造転換2019

    • Author(s)
      竹内洋
    • Journal Title

      IDE 現代の高等教育

      Volume: (610) Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 雄弁青年と右傾学生 順応と逸脱の逆説から考える2019

    • Author(s)
      井上義和
    • Journal Title

      大学史研究

      Volume: (27) Pages: 205-222

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生多様化論の鵺的な性格─1990年代以降の改革言説における展開と機能2018

    • Author(s)
      井上義和
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 21集 Pages: 39-57

    • NAID

      130007654720

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後社会教育実践における排除と包摂の焦点:『月刊社会教育』を中心に2018

    • Author(s)
      長崎励朗
    • Journal Title

      桃山学院大学総合研究所紀要

      Volume: 44(1) Pages: 169-182

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 課題研究「ファシリテーションの時代? コミュ力頼みの限界を超えて」2019

    • Author(s)
      井上義和(企画・司会)
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会課題研究Ⅲ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 昭和史がわかるブックガイド2020

    • Author(s)
      文春新書編
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      文藝春秋
    • ISBN
      416661262X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 未来の戦死に向き合うためのノート2019

    • Author(s)
      井上 義和
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      創元社
    • ISBN
      4422300725
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教養派知識人の運命2018

    • Author(s)
      竹内 洋
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      4480016724
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教養主義のリハビリテーション2018

    • Author(s)
      大澤 聡
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      448001666X
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新版 増補 共産主義の系譜2018

    • Author(s)
      猪木 正道
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      KADOKAWA
    • ISBN
      4044004110
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi