• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A cross-disciplinary study of the practice of ``understanding children and students'' :Focusing on the understanding others as discoursive practices

Research Project

Project/Area Number 18K02407
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWako University (2022)
Hokkaido University of Education (2018-2021)

Principal Investigator

INABA Koichi  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (50750436)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords児童生徒理解 / 生徒指導 / 教員間連携 / 学校経営 / 言説実践 / いじめ / 質的研究 / 社会構築主義 / 地域文化 / 社会的構築主義 / 社会問題 / 進路指導 / 教師の同僚性 / 新任教員研修 / 教師の力量形成 / 学級運営 / アクションリサーチ / 教師教育 / 学校文化 / 教育社会学
Outline of Final Research Achievements

The public view of understanding children and students is fundamentally deviated from the practice of understanding others that everyday people do. If that is the case, teachers in educational settings, where understanding children is an important issue, continue to be required to achieve that task in a dimension different from their own practice. This is the first problem of interest in this research, and it clarifies how school teachers practice understanding children by cross-sectionally analyzing student guidance and school management areas. It is a reexamination of understanding and practice. As an additional task, we aimed to clarify the aspect of regional characteristics behind the practice and how the understanding of children and students as a social norm is produced.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、児童生徒理解実践は具体的かつ社会構成的な教師たちの言説‐解釈実践であることを示した点になる。そしてそのことは、教員間の連携において「解釈」を共有、再構成していくダイナミズムに満ちた活動であり、対象をある定型にあてはめるのではなく、日々開かれた解釈を行っていく実践であるといえる。その一方で教員間連携という重要な課題に対し、教師は教師であるからこそ主権性をめぐるジレンマに陥ることがあることを本研究は示した。これらの知見は定型化された教育言説・教育観の再検討を提起するものであり、日常生活者としての教師の実践へのさらなる着目の必要性を提起するものである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 達成のない課題としての「児童生徒理解」―教師たちの語りから2022

    • Author(s)
      稲葉浩一
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 12 Pages: 139-151

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の<協働>の一形態としての問題経験の語り合い―「抱え込み」ということばに着目して2022

    • Author(s)
      小野奈生子・高嶋江
    • Journal Title

      共栄大学研究論集

      Volume: 20 Pages: 145-155

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 達成のない課題としての「児童生徒理解」 ─教師たちの語りから2022

    • Author(s)
      稲葉浩一
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 12 Pages: 139-151

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師間連携のポリティクス―トラブル対応をめぐる問題経験の語りに着目して2021

    • Author(s)
      高嶋江
    • Journal Title

      立教大学大学院教育学研究集録

      Volume: 18 Pages: 47-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] いじめ認定言説の展開―旭川市中学生凍死事件をもとに2022

    • Author(s)
      稲葉浩一
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師は教師に何を伝えるのか―問題経験の語りにみる「協働」の分析2020

    • Author(s)
      稲葉浩一、小野奈生子、山田鋭生、高島江
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師は何を問題とみなすのか―生徒指導実践における教師間連携に着目して2019

    • Author(s)
      稲葉浩一、山田鋭生、高嶋江
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi