• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Internationalization and Globalization of Upper Secondary Education Policy in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K02408
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kikchi Kaori  筑波大学, 人間系, 助教 (40616843)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鎌田 公寿  常葉大学, 教育学部, 准教授 (80708066)
藤井 大亮  東海大学, ティーチングクオリフィケーションセンター, 准教授 (60638807)
羽田野 真帆  常葉大学, 健康プロデュース学部, 准教授 (90635038)
坂口 真康  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (00819427)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords国際化 / グローバル化 / 後期中等教育 / 国際学校 / 臨時教育審議会 / 教育政策 / 国際理解 / 「グローバル人材」
Outline of Final Research Achievements

The main results include; (1) analysis of the shift of the concept of the ideal person in educational policies for internationalization and globalization, based on policy discussions on upper secondary education; (2) analysis of the process and arising issues of setting educational goals at a newly established high school in the context of internationalization, with a focus on discussions at the Tokyo Metropolitan Kokusai High School; (3) focusing on the structure and development process of ‘Subjects for International Understanding’ at Tokyo Metropolitan Kokusai High School, we analyzed the characteristics and challenges of the curriculum at a high school in the context of internationalization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これらの研究成果の意義は、これまで十分な検討がなされてこなかった1980年代以降の国際化・グローバル化対応の教育政策を通時的に分析した点、及び、これらの政策理念が具体化されるプロセスについて、東京都及び都立国際高校を事例として詳細な検討を行った点にある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 国際化対応を目的とした高校における教育課程の特質と課題―東京都立国際高等学校の「国際理解科目」の位置づけと開発過程に着目して―2022

    • Author(s)
      鎌田公寿、藤井大亮、坂口真康、羽田野真帆、菊地かおり
    • Journal Title

      日本高校教育学会年報

      Volume: 29 Pages: 36-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際化・グローバル化対応の教育政策にみる目指す人物像の変遷―後期中等教育に関わる議論を手がかりに―2021

    • Author(s)
      菊地かおり、鎌田公寿、羽田野真帆、坂口真康、藤井大亮
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 17 Pages: 1-16

    • NAID

      120007139585

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 国際化対応を目的とした新設高校における教育課程の特質と課題―東京都立国際高等学校の「国際理解科目」の位置づけと開発過程に着目して―2021

    • Author(s)
      鎌田公寿、藤井大亮、坂口真康、羽田野真帆、菊地かおり
    • Organizer
      日本高校教育学会第28回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 国際化・グローバル化対応の教育政策にみる目指す人物像の変遷―審議会答申に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      菊地かおり、鎌田公寿、坂口真康、羽田野真帆、藤井大亮
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi