• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Identifying issues and providing focused support for resolving career education for the increasing number of high school students with ties to foreign countries in Mie Prefecture

Research Project

Project/Area Number 18K02413
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Enari Miyuki  三重大学, 人文学部, 教授 (20269682)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) オチャンテ ロサ  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (00784042)
谷垣 映子  三重大学, 人文学部, 助教 (70303716)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords外国につながる高校生 / 外国人生徒の進路形成 / 多文化共生 / 移民第二世代 / 外国につながる子どもの教育 / 三重県 / 進路形成 / 学習意欲 / 外国につながる子ども / 外国人児童生徒 / 日本語学習 / 学び習慣 / 学歴期待 / 教科学習 / 学習支援 / 外国人生徒 / 日本語教育
Outline of Final Research Achievements

In Mie Prefecture, the rate of foreign students going on to high school has remained high and stable since the late 2010s. This is likely due to the accumulation of career guidance and study support for entrance exams in junior high school, as well as high school entrance guidance for foreign students and their parents. Prefectural high schools with many foreign students provide support such as adding Japanese language to elective subjects and assigning teachers and staff to support foreign students. These school settings provide opportunities for students to view their overseas roots in a positive light, but further research is needed to evaluate the trend of tracking foreign students who grew up in Japan into “multinational schools”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国にルーツを持つ子どもたちの進路保障は、多文化共生の重要なテーマである。三重県では、外国につながる児童生徒を対象とする教育支援の充実が図られており、2010年代の後半からは高い高校進学率を維持している。全国に先行する事例として、三重県での聞き取り調査を通じ、教育委員会、学校、学習支援教室による取り組みや、高校を卒業した当事者の進路形成プロセスを明らかにし、移民第二世代の若者への支援に求められる課題を検討した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 複言語環境で言語継承する親子の課題・方策・キャリア形成2023

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 16 Pages: 25-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 都市のジェントリフィケーションに埋め込まれた壁画的メディアの考察─ロサンゼルス市街地の事例をもとに─2023

    • Author(s)
      江成 幸
    • Journal Title

      人文論叢

      Volume: 40 Pages: 77-85

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国につながる高校生の進路選択に影響する要因の抽出2022

    • Author(s)
      江成 幸
    • Journal Title

      人文論叢

      Volume: 39 Pages: 55-71

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国につながる子どもを対象とした進路ガイダンスの実施状況と意義2021

    • Author(s)
      江成 幸
    • Journal Title

      人文論叢

      Volume: 38 Pages: 75-80

    • NAID

      120007126426

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 移民第二世代の進路選択・キャリア形成支援における課題―三重県の事例を中心にー2021

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Journal Title

      桃山学院教育大学研究紀要

      Volume: 3 Pages: 1-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 在留ペルー人から見る祭り「奇跡の主」の意義と将来の展望 ―第2世代における宗教継承の課題を中心に―2021

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Journal Title

      桃山学院教育大学研究紀要『エレノア』

      Volume: 3 Pages: 35-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国につながりのある子どもたちの人権―学習環境における課題を中心に2020

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Journal Title

      ヒューマンライツ

      Volume: 386 Pages: 30-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国につながりを持つ子どもたちをどう育むか2019

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Journal Title

      ガバナンス

      Volume: 223 Pages: 32-34

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 移民 1.5 世代、2 世代の日本語習得と公立学校での学習―日系ブラジル・ペルーの子 どもを事例として―2018

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Journal Title

      奈良学園大学紀要

      Volume: 9 Pages: 31-45

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 三重県における外国人につながる高校生の増加と進路支援の課題2023

    • Author(s)
      江成 幸
    • Organizer
      日本社会学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Keeping the Faith: An Immigrant Family's Strategies for Preserving Their Religious Identity2023

    • Author(s)
      Rosa Mercedes Ochante Muray
    • Organizer
      Asian Studies Conference Japan (ASCJ)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 伊賀市での進路支援の取り組みについて ~自身の体験も含めて~2020

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Organizer
      すべての外国につながる子ども若者の教育保障を考えるシンポジューム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒等の就学・進学機会の確保 ー当事者・研究者として考えるー2019

    • Author(s)
      オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Organizer
      外国人児童生徒等の教育の充実に関する有識者会議(第5回)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 移民 1.5 世代、2 世代の日本語習得と公立学校での学習―日系ブラジル・ペルーの子 どもを事例として―2019

    • Author(s)
      オチャンテ・村井・ロサ・メルセデス
    • Organizer
      国際研究集会2019  多言語化する学校とバイリンガリズム―フランス・カナダ・日本
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ペルーから日本へのデカセギ30年史2024

    • Author(s)
      ハイメ・タカシ・タカハシ, エドゥアルド・アサト, 樋口直人, 小波津ホセ, オチャンテ・村井・ロサ・メルセデス, 稲葉菜々子, オチャンテ・カルロス
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      インパクト出版会
    • ISBN
      9784755403453
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ニューカマーの世代交代2023

    • Author(s)
      樋口 直人、稲葉 奈々子(編著)、オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355184
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 多言語化する学校と複言語教育2022

    • Author(s)
      大山 万容、清田 淳子、西山 教行(編著)、オチャンテ 村井 ロサ メルセデス・大山 万容
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353937
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『桃山学院教育大学 教員養成カリキュラムの持続的構築―教職課程科目のカリキュラムと授業実践を焦点にして―』担当箇所:第15節 多文化共生社会に求められる授業実践(pp.195-204)2020

    • Author(s)
      中村哲(編著)・オチャンテ 村井 ロサ メルセデス
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      銀河書籍
    • ISBN
      4866451440
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi