• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Enhancing Social Capital for Care Leavers in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K02415
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

NISHIMOTO Kayo  香川大学, 大学教育基盤センター, 准教授 (20536768)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords児童養護施設 / 退所者支援 / 人的ネットワーク / インタビュー調査 / 訪問調査
Outline of Final Research Achievements

The objective of this research is to elucidate the social capital status of care leavers and the operationalization of the "Aftercare Services for Care Leavers" initiative in Japan. Due to restrictions imposed by the COVID-19 pandemic, planned interviews and site visits were rendered infeasible. As a substitute, a comprehensive literature review was conducted and an online survey was employed to amass pertinent data. During the period of the research grant, five papers were authored and three conference presentations were presented. The findings of this study underscore the significance of bolstering the development of social capital within university settings for care leavers. Furthermore, the research advocates for the augmentation of campus social workers and the expansion of campus support programs as tangible steps to achieve this imperative.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、児童養護施設入所経験者を積極的に受け入れている大学・短期大学においてすでに福祉的支援が行われていること、加えて、アメリカにおいてはFoster Youthを対象としたキャンパスサポートプログラムが充実していること等が明らかになった。その結果を用いて、大学におけるつながり支援の重要性を指摘し、具体的なつながり支援の方策として、キャンパスソーシャルワーカーやキャンパスサポートプログラムの充実を提案した。児童養護施設入所経験者のつながり支援の場として大学を設定し、具体的な支援策を提起したという点において、本研究の意義は大きい。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 児童養護施設入所経験者の「大学進学」に関する教育社会学的研究2023

    • Author(s)
      西本佳代
    • Journal Title

      博士学位請求論文

      Volume: 0 Pages: 1-111

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本における児童養護施設入所経験者の大学等進学に関する研究の課題2022

    • Author(s)
      西本佳代
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD―ROM版)

      Volume: 67 Pages: 337-342

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童養護施設入所経験者受け入れ大学・短期大学における支援の現状と課題2021

    • Author(s)
      西本佳代
    • Journal Title

      香川大学教育研究

      Volume: 18 Pages: 99-112

    • NAID

      120007009190

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Breaking cycles of poverty through child care institutions in Japan: According to a survey and interviews to university students who were fostered in child care institutions2020

    • Author(s)
      Nishimoto Kayo、Ogawa Mitsuhiro、Zhang Qingyi、Yamada Hiroyuki、Yang Ju
    • Journal Title

      International Journal of Educational Research

      Volume: 99 Pages: 0-0

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童養護施設で育った子どもの「自立」2019

    • Author(s)
      西本佳代
    • Journal Title

      加野芳正・榮玲子編『(仮)看護の人間学』

      Volume: 刊行予定

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育学の視点から捉える社会的養護2018

    • Author(s)
      西本佳代
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 24 Pages: 197-212

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どもの貧困対策と高等教育―児童養護施設入所経験者の大学等進学を事例として―2022

    • Author(s)
      西本佳代
    • Organizer
      日本高等教育学会第25回大会課題研究II「高等教育における多様性と包摂」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における児童養護施設入所経験者の大学等進学に関する研究の課題2021

    • Author(s)
      西本佳代
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設入所経験者受け入れ大学・短期大学における「支援」の拡大と限界2018

    • Author(s)
      西本佳代
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi