• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teacher's job analysis using the concept of "labor"

Research Project

Project/Area Number 18K02426
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

YUFU SAWAKO  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 名誉教授 (80183987)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育労働 / 教員の過重労働 / intensification / accountability / 教員 / 長時間労働 / 労働過程 / 3極構造 / ケアワーク / 過重労働 / 指導の変化 / 自律性 / 教師 / workload / 多忙化 / 教育改革 / アカウンタビリティ / マーキング / 専門職 / 多忙 / 勤務環境 / 感情労働 / turnover(離職) / 教師の仕事 / 労働関係 / 新自由主義
Outline of Final Research Achievements

Even if we discuss the workload of teachers individually in terms of administration, law, organization, etc., we cannot fully grasp the totality of teachers' labor.
This study clarified the reality that teachers' labor (1) encompasses a variety of activities that are simplified and obscured when understood in terms of roles and duties, (2) labor is intensified in the teaching of subjects, which is their main duty, and (3) a variety of peripheral activities (documentation) are increasing for accountability. In addition, based on the findings of recent labor studies such as emotional labor and care work studies, I pointed out that the fact that the totality of activities in which workers work on the clients is subject to evaluation by managers and supervisors leads teachers to be trapped not only physically but also mentally.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員の過重労働は、教員自身のウェルビーイングはもちろん、離職者の増加や志望者の激減など、職業としての教職にも重大な影響を及ぼしている。これに対して審議会提言が出されているが、その効果は上がっていない。問題点は、教員の労働(日常の教育活動とそれを担保する組織的・制度的)と環境の理解・把握に欠けているからである。
本研究では、過重労働の本質は、教員の教育活動は「業務」「役割」といった概念では把握できず、対象への働きかけと配慮が複合した活動であること、また、自らの活動を証明し、評価(される)ための大量の周辺業務が、管理監督の強化の中で導入されていることが問題であることを明らかにした。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教員の負担軽減のために、業務の役割分担の在り方を再考する2024

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Journal Title

      みんなの教育技術(オンライン記事)

      Volume: 1.24掲載

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の仕事と「働き方改革」の行方 -イギリスの事例を参考にしてー2022

    • Author(s)
      油布 佐和子
    • Journal Title

      早稲田大学教職大学院紀要

      Volume: 第14巻 Pages: 1-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の仕事と「働き方改革の行方」-イギリスの事例を参考にして2022

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Journal Title

      早稲田大学教職大学院紀要

      Volume: 第14号 Pages: 15-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 労働過程から多忙問題を考える2021

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: No.112 Pages: 58-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Policy, Teacher Education and Covid-19: an international ‘crisis’ in four settings2021

    • Author(s)
      M.Maguire,E.Towers ,S.Yufu et.al
    • Journal Title

      図書論文 The Palgrave Handbook of Teacher Education Research

      Volume: 全1巻 Pages: 1-41

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の多忙化ー教育<労働>の観点から2019

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 45

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成はどこに向かうのか2018

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Journal Title

      関東教育学会

      Volume: 45 Pages: 46-51

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員の勤務実態―現状と課題2018

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Journal Title

      労働法律旬報1925

      Volume: 1925 Pages: 7-13

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The Growing Influences of Political Leadership on Teacher Education2018

    • Author(s)
      Sawako Yufu and Ryoji Matsuoka
    • Journal Title

      Japanese Education in Global Age/ Springer

      Volume: 0 Pages: 175-194

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成の現状と社会学の貢献可能性2018

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Journal Title

      北沢毅・間山広朗編 教師のメソドロジー

      Volume: 0 Pages: 156-167

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の多忙化-教育<労働>の視点から2018

    • Author(s)
      油布 佐和子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教育学年報 14 論文名「働き方改革は、何を改革するのか?」2023

    • Author(s)
      佐久間亜紀、石井英真編集 著者 油布佐和子
    • Total Pages
      440
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860329
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] The Palgrave Handbook of Teacher Education Research 論文 Policy, Teacher Education, and Covid-19: An International “Crisis” in Four Settings2023

    • Author(s)
      Trippestad, Tom & Gkofa, Panagiota & Yufu, Sawako & Heffernan, Amanda & Wescott, Stephanie & Maguire, Meg & Towers, Emma.
    • Total Pages
      1808
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教師の学習と成長 (第1章 教師の仕事と教えること)2021

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育と社会 (編著)2021

    • Author(s)
      油布佐和子
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 最新 教育原理 (第8章 学校と教師)2020

    • Author(s)
      油布佐和子 (共著)安彦忠彦・石堂常世編
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] waseda online:オピニオン 教員の疲弊・学校の疲弊 ~炭鉱のカナリヤ~

    • URL

      https://yab.yomiuri.co.jp/adv/wol/members/opinion/culture/231023.php

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi