• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Sociological Study on Family Education Strategies that Produced Persons of Culture in Modern Japan

Research Project

Project/Area Number 18K02429
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

Taga Futoshi  関西大学, 文学部, 教授 (70284461)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords歴史社会学 / 家庭教育 / 文化的再生産 / 私の履歴書 / 伝統芸能家 / 美術家 / 女性エリート / 学校教育 / 女性文化人 / 地域 / 文化人 / 教育戦略 / 家族戦略
Outline of Final Research Achievements

Through the analysis of autobiographies, this study clarified the characteristics of the processes of producing eminent persons of culture in modern Japan, with particular attention to family education strategies and schooling. In the cases of classical performing artists, there was a remarkable tendency that they did not emphasize schooling and passed on their family’s professional culture from parents to children under their unique training system. Conversely, among artists, there were fewer cases where they grew up in an art-related cultural environment or where their parents actively encouraged them to become artists. Not only their professional education at higher educational institutions, but also their experiences in primary and secondary schools sometimes contributed to form their professional backgrounds. Compared to men, women were more likely to come from culturally and economically privileged families and to have received active support from their parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、近代化の進行に伴って学力主義的な社会的選抜の体制が拡大していった時代における、学歴を必ずしも必要としない社会的エリート層の輩出過程の特徴を明らかにした点にある。本研究の独創性は、特に次の点に見られる。自叙伝を分析したことにより、公的記録では特定しにくい家庭の教育環境の詳細な実態や学校生活の非公式で意図せざる教育効果を明らかにした点、量的分析と質的分析を組み合わせることで、文化人の輩出過程の客観的な傾向とそこでの具体的な人生のあり様の両方を描き出した点、文化人と他の職業類型との間で、また文化人内部の下位類型同士や男女間で、輩出過程の差異と共通点を明らかにした点である。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 近代日本における女性エリートの輩出過程に関する考察 : 「私の履歴書」執筆者の事例から2022

    • Author(s)
      多賀 太
    • Journal Title

      關西大學文學論集

      Volume: 71 Issue: 4 Pages: 171-197

    • DOI

      10.32286/00026178

    • URL

      https://kansai-u.repo.nii.ac.jp/records/22161

    • Year and Date
      2022-03-18
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近代日本の文化人輩出過程に関する考察 (3) : 著名美術家(画家以外)の輩出における家庭・学校・地域の影響2021

    • Author(s)
      多賀 太
    • Journal Title

      關西大學文學論集

      Volume: 70(4) Pages: 113-140

    • NAID

      120007019492

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近代日本の文化人輩出過程に関する考察 (2) : 著名画家輩出における家族・学校・地域の影響2020

    • Author(s)
      多賀 太
    • Journal Title

      關西大學文學論集

      Volume: 70(3) Pages: 177-204

    • NAID

      120006949051

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近代日本の文化人輩出過程に関する考察(1)ー大正期生まれ伝統芸能家における家庭環境と学校教育の影響―2020

    • Author(s)
      多賀 太
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 69(4) Pages: 137-161

    • NAID

      120006847186

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 近代日本における女性文化人の輩出過程に関する考察-「私の履歴書」執筆者の事例から-2021

    • Author(s)
      多賀 太
    • Organizer
      日本教育社会学第72回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 近代日本の美術家輩出過程に関する考察―自叙伝を手がかりにー2020

    • Author(s)
      多賀 太
    • Organizer
      日本教育社会学第71回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 近代日本における家族の教育戦略に関する考察ー大正期生まれの文化人を中心にー2019

    • Author(s)
      多賀 太
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における父親の家庭教育ー文化人の自叙伝を手掛かりにー2019

    • Author(s)
      多賀 太
    • Organizer
      東アジア日本研究者協議会第四回国際学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 近代日本の文化人にとっての家庭教育と学校教育に関する基礎的考察―「私の履歴書」からの抽出事例をもとに―2018

    • Author(s)
      多賀太
    • Organizer
      関西大学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ジェンダーで読み解く 男性の働き方・暮らし方2022

    • Author(s)
      多賀 太
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      時事通信出版局
    • ISBN
      9784788718067
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi