• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Health literacy of children with disabilities and economic disadvantage toward social inclusion

Research Project

Project/Area Number 18K02433
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Murayama Taku  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50609641)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsヘルス・リテラシー / 学校教育 / ソーシャル・インクルージョン / 北米 / 米国 / カリキュラム / 障害 / 貧困 / 子ども
Outline of Final Research Achievements

In this research project, the analysis of the curriculum and practice of life skills and health literacy for the children with disabilities and the economic disadvantage is focused. The cases has been extracted in the practice in the North American area, and the social action for health promotion overlapped among education, welfare, preservation of health, public hygiene and the related fields has been focused, which are contributed to reveal the feature, possibilities and issues for social inclusion of the minority children in the inclusive societies. In recent years, correspondence and handling for the psychological and mental issues are high emphasized, then mental health literacy and stress management education are deployed in the educational settings, especially ones for the students in the early adolescence. So, this research project take the consideration for the topics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、ソーシャル・インクルージョンと共生社会の形成に向けた、ライフ・スキルとヘルス・リテラシーの普及、獲得のためのカリキュラム開発について、米国における特別ニーズ教育と公衆衛生をめぐる言説と実践事例から探ることをねらいとして行われた。わが国における共生社会の形成は、「障害者理解促進事業」、「子どもの貧困対策会議」(いずれも内閣府)などによる少数者の社会(生活)保障を中心に展開されているが、とりわけ貧困対策、格差縮小に向けた社会設計は、先進国に共通した課題といえ、多文化多言語状況、経済的貧困の課題への対応の教育学的な課題の抽出と理論的特徴を示すことに寄与するものと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 全米健康教育スタンダードにおける学習課題の特徴 : ヘルス・リテラシーの概念に注目した検討2022

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要:総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 189-196

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 障害や疾患のある児童生徒のためのストレス・マネジメント教育に関する予備的検討2021

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 93-100

    • DOI

      10.34429/00004877

    • NAID

      120006956915

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4900

    • Year and Date
      2021-02-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国におけるギフテッド教育に関する特性把握と対応をめぐる議論の特徴2021

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要:総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 191-197

    • NAID

      120007046381

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国におけるギフテッド教育に関する特性把握と対応をめぐる議論の特徴2021

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合科学系

      Volume: 72 Pages: 191-198

    • NAID

      120007046381

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Narcolepsy in Childhood: A Literature Review2020

    • Author(s)
      Murayama, T., Kyoyama, M.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Science and Research

      Volume: 10(4) Pages: 123-132

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 慢性疾患児に対する学習支援内容の検討2021

    • Author(s)
      村山 拓、玉木秋樹、黒澤 南
    • Organizer
      第40回日本社会精神医学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Presentation] AYA世代がんの生徒に対する高等学校段階の教育・学習支援:アメリカがん協会を中心とした検討2020

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      第2回AYAがんの医療と支援のあり方研究会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 米国におけるメンタルヘルス・リテラシー概念と学習内容:認知・感情スキルの獲得に関連する内容の検討2019

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Curriculum Discourse and Public Health for the Social Inclusion: Cases of the United States2019

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Organizer
      The Asian Conference on the Social Sciences 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 米国におけるヘルス・リテラシー教育の展開2019

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本育療学会第23回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] イリノイ州における中・重度精神遅滞(知的障害)児のプログラム―1960年代の州内カンファレンスから採録された論考の特徴と傾向に注目した検討―2019

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第25回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] イリノイ州におけるヘルス・リテラシー教育のカリキュラム開発-「身体発達・健康スタンダード」に注目した検討―2018

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第24回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi