Project/Area Number |
18K02434
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Ochanomizu University |
Principal Investigator |
Miyasato Akemi お茶の水女子大学, お茶大アカデミック・プロダクション, 寄附研究部門教授 (40738134)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
刑部 育子 お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (20306450)
山崎 寛恵 東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (40718938)
内海 緒香 お茶の水女子大学, 人間発達教育科学研究所, 特任准教授 (60735306)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 保育 / こども園 / カリキュラム / 開発 / 教育標準時間外 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop an educational and childcare curriculum for certified ECEC centers from the perspective of "an educational curriculum open to the community and society". This study focused on exploring the possibility of a childcare curriculum after the "standard hours of education" (from early afternoon to evening hours). Specifically, (1) we conducted a fact-finding questionnaire survey of childcare after the standard educational hours at certified ECEC center nationwide, (2) visited several certified ECEC center that have pioneered the utilizing evening hours in Japan, and (3) developed an education and childcare curriculum for certified ECEC centers based on the survey results and presented a model curriculum after pilot executed, evaluated, improved and re-executed that curriculum.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
認定こども園では子ども一人一人の登園・降園時刻が異なり、保育時間に大きな幅がある。特に、教育標準時間が終了する午後(夕方)の時間帯になると、降園準備に入る1号認定児、預かり保育に入る1号認定児、保育を継続する2号認定児というように生活の流れに多様性が生じやすく、カリキュラムが複雑になっていた。 本研究では、地域社会に開かれた保育の重要性とこの時間帯の独自性に鑑み、カリキュラム開発につながる一連の調査と実践を通して夕方の時間に重要なファクタを精査した。その結果をビジュアル・ドキュメンテーションを用いて可視化し、学問領域に限らず広く保育に関わる領域に伝えた。
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