• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Science practices in childcare settings based on child development about exploration on scientific phenomena

Research Project

Project/Area Number 18K02435
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

TAKIGUCHI Keiko  金沢大学, 学校教育系, 教授 (60368793)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords探究 / 科学的な現象 / 乳幼児の反応 / 保育者の対応 / 自然 / 保育 / STEAM教育 / 科学的リテラシー / 試行の形態 / 自然物 / 言語化 / 生き物 / 日本の自然観 / 西洋の自然観 / 理科教育 / 科学技術 / 保育者 / 関わり方 / 環境構成 / 保育素材 / 子どもの反応 / 生物 / 物理 / 素朴概念 / 経験 / 能動性 / 科学 / 保育実践 / 概念発達(生物,物理等) / 乳幼児 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

In the first study, I analyzed childcare cases and classified the reactions of infants and young children when they encountered scientific phenomena and the forms in which they attempted to clarify questions. In the second study, 5-year-olds examined a Quercus variabilis leaf and reported on the shape and color of the leaf, and the contents of that report were analyzed. In the third study, nursery and kindergarten teachers answered questionnaires about infants and young children's exploration of scientific phenomena. They interpreted infants and young children's exploration as interesting than cute. It indicates that the nursery and kindergarten teachers has the predisposition to develop scientific practice. Based on the results, the three essential elements and the three significance of scientific practice in childcare settings were identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

まず,科学の保育実践は,探究の対象ではなく探究の内実によって定義されることを提起し,保育者の科学への戸惑いや理科教育の前倒しという誤解をほぐし,保育者の実践開発を推進する状況を整えた。次に,乳幼児の発達や保育理念を顧みないSTEAM(Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics)教育の見直しを求め,探究を通した乳幼児の個の充実が,個と集団による将来的な社会貢献につながる可能性を示し,乳幼児期に適したSTEAM教育の理念を提示した。最後に,探究の発達の連続性と非連続性を踏まえた幼小接続期カリキュラムの開発に資する基礎的資料を提供した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (23 results) (of which Invited: 3 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] テンションが上がりすぎる4歳の息子2023

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま1月号

      Volume: 732 Pages: 54-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 5歳児の保育A2023

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま2月臨時増刊号

      Volume: 734 Pages: 68-68

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] お母さんに子どもの思いをどう伝える?2023

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま3月号

      Volume: 736 Pages: 54-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Natural object exploration in 5-year-old children:Investigating a leaf of Quercus variabilis2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 48 Issue: 48 Pages: 17-25

    • DOI

      10.24517/00067156

    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/60912

    • Year and Date
      2022-10-07
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 3歳児,どうしたら約束が守れる?2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま5月号

      Volume: 723 Pages: 54-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] なんでも「自分のもの」に したがる3歳児2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま7月号

      Volume: 725 Pages: 54-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] どうしても上の子にがまんさせることが多くて…2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま9月号

      Volume: 728 Pages: 54-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 友だちに「嫌なこと」を言う子への対応2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま11月号

      Volume: 730 Pages: 54-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 園と保護者のつながりづくり2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま

      Volume: 719 Pages: 53-53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科は生きていくことを肯定する2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      石川県教員総合研修センター令和3年度金沢大学連携講座の成果

      Volume: 令和3年度版 Pages: 27-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 認識と表現:科学2021

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 308 Pages: 36-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼稚園年長児の自由遊び時間における造形活動に関する事例的縦断研究2021

    • Author(s)
      滝口圭子・鷲山靖・若山育代
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 13 Pages: 75-88

    • NAID

      120007035068

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] その紐は緑と白の毛糸でできていた2020

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 307 Pages: 2-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 認識と表現:科学2020

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 305 Pages: 125-126

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 私の「協働」の今までとこれから2020

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 303 Pages: 102-106

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] トラブルという形で立ち現れる育ち:幼児期のトラブルを考える2020

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま1月臨時増刊号 特集:子ども同士のトラブル

      Volume: 690 Pages: 88-95

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害のある小学生を対象とするキャリア教育プログラムの開発2019

    • Author(s)
      滝口圭子・榎本(寺田)容子・宮本昌子・安井宏
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 14 Pages: 73-83

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認識と表現:科学2019

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究 第58回全国保育問題研究集会・報告

      Volume: 299 Pages: 112-116

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育のなかの実体験について考える2019

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      日本保育学会会報

      Volume: 173 Pages: 2-2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵本・ごっこあそび・劇あそび2018

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま

      Volume: 673 Pages: 71-71

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ときほぐす心とからだ からみあう経験とごっこ2018

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Journal Title

      ちいさいなかま

      Volume: 669 Pages: 38-47

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児のいる家庭におけるメディアの利用と読み聞かせ2023

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      一般社団法人日本発達心理学会第34回大会(ポスター発表)立命館大学大阪いばらきキャンパス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育のなかの科学3:3歳前後の子どもたちと光との出会い2023

    • Author(s)
      滝口圭子・長﨑元気・小谷卓也・富田昌平
    • Organizer
      一般社団法人日本発達心理学会第34回大会(ラウンドテーブル)立命館大学大阪いばらきキャンパス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育の接続期を生きる子どもと保護者(5):年長児から小学校2年生までの縦断研究から見えてきたこと2022

    • Author(s)
      滝口圭子・野口隆子・田爪宏二・冨田久枝
    • Organizer
      一般社団法人日本保育学会第75回大会(自主シンポジウム)聖徳大学(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼少期を外国で過ごした児童を対象とする縦断調査:小学校1年生をどのように過ごしたか2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第31回大会(ポスター発表)国立京都国際会館
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育の場における特別支援と心理学との出会い:実践を貫く視点を得るために2022

    • Author(s)
      滝口圭子・浅川淳司・江尻桂子
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第31回大会(自主シンポジウム)国立京都国際会館
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼少期を外国で過ごした年長児に対する保育者の言葉がけ:幼児教育における生活言語と学習言語2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会(研究発表)(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 5歳児とアベマキの葉:1枚の葉とどのように向き合ったのか2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会論文集,94.(ポスター発表)※Web開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育のなかの科学2:かがく遊びの可能性を探る2022

    • Author(s)
      滝口圭子・小谷卓也・長﨑元気・富田昌平
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会論文集,70.(ラウンドテーブル)※Web開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ワーク・ライフ・バランスの話をしよう(2):子育て・親の看取りを通して考えた「大切なこと」2022

    • Author(s)
      江尻桂子・久保(川合)南海子・齋藤慈子・滝口圭子・仲真紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会論文集,78.(ラウンドテーブル)※Web開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] これからの「幼児教育」施設と小学校との円滑な接続に向けて:北陸地区の幼小接続の取り組みを中心に「石川県の取り組み:金沢市に焦点をあてながら」2022

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本保育学会中部地区第5回研究集会 ※オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼少期を外国で過ごした日本人幼児の幼小接続期の追跡2021

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会発表論文集,405.(ポスター発表)※オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育の接続期を生きる子どもと保護者(4):小学校2年生を生きる2021

    • Author(s)
      滝口圭子・野口隆子・田爪宏二・冨田久枝
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会発表論文集,62-63.(自主企画シンポジウム)※オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の中の科学を考える:年齢別にみた乳幼児の活動2021

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会発表抄録集,183.(ポスター発表)※オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期を生ききることとつなぐこと2021

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会 教育講演(オンデマンド)切れ目ない支援 ※オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症に関わる保育・幼児教育施設の対応や影響3:コロナ禍下の園長のリーダーシップと園の取り組みに焦点をあてて2021

    • Author(s)
      野澤祥子・淀川裕美・高橋翠・佐川早季子・香曽我部琢・滝口圭子・遠藤利彦・秋田喜代美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会研究発表論文集,110-111.(研究発表)※オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症に関わる保育・幼児教育施設の対応や影響4:コロナ禍下の保育と子どもの様子に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      淀川裕美・野澤祥子・高橋翠・佐川早季子・香曽我部琢・滝口圭子・渡邊由恵・遠藤利彦
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会研究発表論文集,112-113.(研究発表)※オンライン開催
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育の接続期を生きる子どもと保護者(3):小学校1年生を生きる2021

    • Author(s)
      滝口圭子・野口隆子・田爪宏二・冨田久枝
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(会員企画自主シンポジウム31AM1-1C-SS9)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園年長児の製作活動を追跡する:自由遊び時間に何をどのように作ったのか2021

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(口頭発表31AM2-2D-OS1)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 研究室と実践現場を行き来しながら考えたこと2021

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      第10回金沢大学認知科学 シンポジウム 認知科学研究の十年:現状と今後
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育における科学の実践に関する保育者の意識:保育経験年数別にとらえた相違から2020

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第31回大会論文集,458.(ポスター発表PS8-1)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育の接続期を生きる子どもと保護者(2):小1という時期を探る2020

    • Author(s)
      滝口圭子・野口隆子・田爪宏二・冨田久枝
    • Organizer
      日本発達心理学会 第31回大会論文集,59-60.(自主シンポジウムSS12)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 年長児がとらえる小学校生活:楽しみなこと,不安なこと2019

    • Author(s)
      滝口圭子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第61回総会発表論文集,215.(ポスター発表)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育の接続期を生きる子どもと保護者(1):年長児期を探る2019

    • Author(s)
      滝口圭子・野口隆子・田爪宏二・秋田喜代美
    • Organizer
      日本教育心理学会 第61回総会発表論文集,96-97.(自主企画シンポジウム)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 発達障害の就労とキャリア発達:ライフステージをつなぐ支援2023

    • Author(s)
      榎本容子・清野絵(編著)知名青子・武澤友広・渋谷友紀・井戸智子・滝口圭子・宮澤史穂(著)
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788518090
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新しい保育講座14 障害児保育2021

    • Author(s)
      若月芳浩・宇田川久美子(編著)滝口圭子他8名(著)
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      462308535X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新・育ちあう乳幼児心理学:保育実践とともに未来へ(第11章「就学前後の子どもたち」担当p.208-226.)2019

    • Author(s)
      心理科学研究会(編)滝口圭子他27名(著)
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641174511
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 公認心理師の基本を学ぶテキスト8 学習・言語心理学:支援のために知る「行動の変化」と「言葉の習得」2019

    • Author(s)
      川畑直人・大島剛(監修)郷式徹(監修・編著)西垣順子(編著)滝口圭子他8名(著)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      462308583X
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] よくわかる!教職エクササイズ2 教育心理学2018

    • Author(s)
      田爪宏二(編著)滝口圭子他9名(著)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      462308177X
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi