• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

History and today's role of AGEEM in France

Research Project

Project/Area Number 18K02448
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

大庭 三枝  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (50413539)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsAGEEM / フランス / 保育学校 / OMEP / 平和教育 / AGEEM(全国公立保育学校教員協会) / 教員 / ATSEM(保育学校専門職員) / COVID-19 / 教育プログラム / AGEEM(全国公立保育学校教員協会) / 保育学校(l’Ecole maternelle) / 幼児期 / 表現活動 / OMEP(世界幼児教育・保育機構) / 平和紙芝居 / 保育学校(l’ecole maternelle) / 実践
Outline of Annual Research Achievements

これまでの研究で明らかとなった、国内組織AGEEMが国際組織OMEP(世界幼児教育・保育機構)と緊密な関係を有した第2次世界大戦後とコロナ禍の時期に焦点を当てて考察した内容を、学術論文「フランスのAGEEM (l’Association Generale des Enseignants des ecoles et classes Maternelles publiques )とOMEP (Organisation Mondiale pour l’Education Prescolaire)との関係に関する考察-OMEP設立前後とコロナ禍に着目して-」(保育者養成教育研究第8号, 2024,印刷中)にまとめた。OMEPの設立(1948)には1921年創立のAGEEM関係者の働きが影響しており、コロナ禍においては乳幼児の心身の発達を保障するための環境をともに考える(屋外保育の再評価)協働体制が見られるなど、AGEEMの国内にとどまらない関係性を明示した。
AGEEMが策定に関与した保育学校教育プログラムの変遷について、2015年の改訂から保育学校の義務化(2019)以降の変遷と背景について、紀要論文「L’ecole maternelle(保育学校)教育プログラムの変遷に関する検討」(福山市立大学教育学部紀要第12巻,2024,pp.35-45)にて論じた。
今日的な動向については、「フランスのl’ecole maternelleにおける子どもの人権に関する取り組み-教育プログラムからの検討-」(単独,ポスター,日本保育学会第76回大会,熊本学園大学,2023)、'Nous pouvons partager nos sentiments sans se voir directement’(単独,口頭,第96回AGEEM研究大会, Roanne, France, 2023)等を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

コロナ禍におけるオンラインによる情報収集や会議の進展に加え、海外渡航が比較的容易になったことから、研究資料やデータの質・量ともに向上し、大いに研究が進んだ。特に、文献やオンラインから入手した資料の内容確認等、現地調査にて直接確認できたことにより、研究資料の精度が上がり、確かな論拠に基づいた検討に大いに役立った。その成果を学会誌論文1本、紀要論文1本にて発表することが出来た。こうしたフランスの保育学校事情に関する研究が認められ、幼児教育雑誌(「保育ナビ」フレーベル館)のフランスの保育学校特集にて解説を執筆するなど、研究内容を広く公開することができた。

Strategy for Future Research Activity

学会誌に発表した論文は、第2次世界大戦後とコロナ禍におけるAGEEMの国際的役割について検討したものであったため、第2次世界大戦後から2019年までの歩みについては、検討が十分なされているとはいえない。そこで、2024年度は、長年AGEEMの活動に参加し2015年保育学校教育プログラム策定に参加した当時のAGEEM会長への聞き取りと、現AGEEM会員へのアンケート調査を行い、AGEEMが果たしてきた役割と現代的意義を明らかにしていく。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (48 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 6 results) Presentation (35 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 10 results)

  • [Int'l Joint Research] AGEEM(フランス)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] AGEEM(フランス)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] フランスのAGEEM (l’Association Generale des Enseignants des ecoles et classes Maternelles publiques )とOMEP (Organisation Mondiale pour l’Education Prescolaire)との関係に関する考察-OMEP設立前後とコロナ禍に着目して-2024

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Journal Title

      保育者養成教育研究

      Volume: 8

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L’ecole maternelle(保育学校)教育プログラムの変遷に関する検討2024

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 35-45

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期の発達特性を尊重し、時代背景に影響されながらもしなやかに変化するーフランスの保育学校(Ecole maternelle)ー2024

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Journal Title

      保育ナビ

      Volume: 15-2 Pages: 16-17

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of Peace Education Materials Inspired by Young Children's Expressions -Practice in HIROSHIMA-2023

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Journal Title

      OMEP:Theory into Practice ISSN 2796- 7867

      Volume: 6 Pages: 52-58

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] L’EDUCATION ET L’ACCUEIL DE LA PETITE ENFANCE D’HIROSHIMA - LA PAIX ET WASH2022

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Journal Title

      OMEP:Theory into Practice ISSN 2796- 7867

      Volume: 5 Pages: 23-31

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] L'Education et l’accueil de la petite enfance d’Hiroshima - La paix et WASH2022

    • Author(s)
      Mie Oba
    • Journal Title

      OMEP Journal of Theory into Practice

      Volume: 5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] L’ecole maternelle(保育学校)におけるCOVID-19への対応-AGEEMの取り組みを中心に-2021

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 33 Pages: 81-86

    • NAID

      40022735978

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L'Education a la Paix dans la Petite Enfance2020

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Journal Title

      OMEP Journal Theory into Practice

      Volume: 3 Pages: 47-51

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新型コロナウィルス禍におけるフランスの取り組み-l’ecole maternelle(保育学校)の休校・再開を巡る状況-2020

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Journal Title

      保育通信

      Volume: 790 Pages: 48-53

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] OMEPアジア・太平洋地域大会(APRC)2019における研究発表記録2020

    • Author(s)
      大庭三枝、弘田陽介、春木憂、森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 8 Pages: 1-10

    • NAID

      120006846052

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] L’Education a la Paix dans la Petite Enfance2020

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Journal Title

      OMEP Journal of Theory into Practice

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後復興期の広島県における保育者養成に関する概観2024

    • Author(s)
      大庭三枝(代表)・小久保圭一郎・木戸啓子
    • Organizer
      第8回保育者養成教育学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] フランスのl’ecole maternelleにおける子どもの人権に関する取り組み-教育プログラムからの検討-2023

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における「多様性」をどのように理解することができるのか- 国内外のナショナルカリキュラムの検討から-2023

    • Author(s)
      大庭三枝(代表)・門田理世・ト田真一郎・橋本勇人・木戸啓子・林恵・平野知見・中川智之
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Nous pouvons partager nos sentiments sans se voir directement2023

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      96e CONGRES NATIONAL DE L’AGEEM
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Initiatives for Peace Education Constructed from Dialogue - Across Generations and Languages -2023

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      the 7th annual conference Education in Ukraine During the Crisis: Resilience Strategies and Values
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Current Status of Early Childhood Care and Education in Japan2023

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      OMEP APR conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語題:Hiroshima’s education for peace in the world in the 21st century: Challenges to inspire a culture of peace in pandemic2022

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      74th OMEP International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A pedagogy of Education for Sustainable Development (ESD) used as part of a teacher's license renewal training program2022

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      74th OMEP International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] OMEP Wash from the Start World Project : A Survey on Five Key Points of action and Report from Japan2022

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      74th OMEP International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Grandir dans une culture de la paix2022

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      Erasmus Project ESD for ECCE
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Le Systeme de la petite enfance au Japon et la culture de la paix2022

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      Haut Ecole Louvain en Hainaut Education Leuse-en-Hainaut
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Peace Culture from the Start2022

    • Author(s)
      Mie OBA
    • Organizer
      University of Split, University of Zagreb
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスにおける近年のl’ecole maternelle教育プログラムの変遷に関する検討2022

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるOMEP(世界幼児教育・保育機構)とAGEEM(フランス)の連携について2022

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児を取り巻く現代情勢と保育者養成ー双方向型パネル展示「みんなでそだてよう、へいわのき」実践からの検討ー2022

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第7回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における平和教育の可能性-平和の文化構築に向けてー2022

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      国際幼児教育学会第52回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスのl’ecole maternelle(保育学校)におけるATSEMの役割り-養護の観点から-2021

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育保健学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Early Childhood Education and Care from the start in Japan2021

    • Author(s)
      Mie Oba
    • Organizer
      OMEP APR(Asia Pacific Region) International Conference 2021 in China
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Peace and WASH Activities in Fukuyama (Hiroshima Prefecture)2021

    • Author(s)
      Mie Oba
    • Organizer
      OMEP APR(Asia Pacific Region) International Conference 2021 in China
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 親が参加する「自主保育」に関する研究 -国内外の事例研究から-2021

    • Author(s)
      三好年江・大庭三枝
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Challenges to inspire a culture of peace from the Start2021

    • Author(s)
      Mie Oba
    • Organizer
      EDHEROES OMEP Webinar Humanitarian values in preschool education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] フランスのl’ecole maternelleを取り巻く近年の政策に対するAGEEM(全国公立保育学校協会)の動向2020

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Withコロナ時代の新しい保育の取り組みと質の担保 -フランス保育学校の現状から考える-2020

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      第11回ポピンズ国際乳幼児教育学シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界の潮流から考える 日本の保育者養成の方向性-国際比較から見えてくること2020

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      令和2年度全国保育士養成セミナー第11分科会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フランスのl’ecole maternelle(保育学校)における休校期間中および再開に向けての対応-衛生プロトコルの運用に着目して-2020

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい生活様式における保育者養成-「会わない交流」から平和を学ぶ-2020

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第5回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Contes traditionnels d’ici et du Japon2020

    • Author(s)
      Frederique Chenebieras, Mie OBA
    • Organizer
      93e Congres National de l'AGEEM
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] フランスにおけるl’école maternelle(保育学校)に対する理解促進の取り組み-AGEEM発行保護者対象解説書の分析を通して-2019

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Correspondance platique et visuelle entre la France et le Japon2019

    • Author(s)
      Mie OBA- Frederique Chenebieras(共同)
    • Organizer
      92e Congres National de l’AGEEM
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The 2019 Education for Sustainable Development Award Winners' presentation:Peace education for young children and early childhood teachers Inspiring a peaceful mind using an effective learning resource: A Kamishibai, Story of Hiroshima2019

    • Author(s)
      Mie Oba
    • Organizer
      71th OMEP International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] フランスのAGEEM(全国公立保育学校教員協会)とOMEP(世界幼児教育・保育機構)の関係2019

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] フランスにおけるl’ecole maternelle(保育学校)に対する理解促進の取り組み-AGEEM発行保護者対象解説書の分析を通して-2019

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Correspondance plastique et visuelle entre la France le Japon2019

    • Author(s)
      Chenebieras-Ferreira Frederique, Oba Mie
    • Organizer
      92eme Congres National Academie de Versailles 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Peace Education For Young Children And Early Childhood Teachers. Inspiring a Peaceful Mind Using an Effective Learning Resource: The Kamishibai of a Story of Hiroshima2019

    • Author(s)
      OBA Mie
    • Organizer
      71st OMEP International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フランスにおけるAGEEM(全国公立保育学校教員協会)研究大会の動向2018

    • Author(s)
      大庭三枝
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi