• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Career Path Training for Child Care Teachers: Development of a Training System Conscious of Individual Characteristics

Research Project

Project/Area Number 18K02458
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionNakamura Gakuen College

Principal Investigator

Nasu Nobuki  中村学園大学, 教育学部, 教授 (60300456)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細井 香  東京家政大学, 子ども学部, 教授 (90383405)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsキャリアアップ研修 / 研修ナビゲートシステム / 保育ぴたっとナビ / 保育者のキャリアパス / 保育教諭のキャリアパス / 保育研修 / 研修ナビゲート / 研修ナビゲート支援ツール / キャリアラダー研修 / 研修 / 保育教諭 / 保育者 / 保育士 / 自治体 / 研修へのアクセス / eラーニング / 研修支援システム / キャリアップ研修 / こども園 / 自己特性 / 協働性
Outline of Final Research Achievements

A questionnaire survey was conducted to ascertain the actual status of the accumulation and dissemination of training information related to training for childcare workers in order to improve the quality of childcare workers as autonomous professionals. The target population was selected from 127 municipalities nationwide. The collection rate was 65.4%.
Since the survey was conducted in the midst of the social turmoil caused by the coronavirus infection, significant changes were observed in the actual implementation of online training. While 5% of all municipalities had introduced the system by FY 2019 before the coronavirus disaster, 63% of municipalities indicated that they had introduced the system as of March 2021. Based on this, a prototype of "Hoiku Pitatto Navi," a support tool for navigating training information for childcare providers, was created, with a view to expanding online training opportunities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自律的な専門職としての保育教諭をはじめとする保育所保育士や幼稚園教諭(総称して「保育者」)の資質向上に向けた研修制度の拡充ならびに保育者の社会的地位の確立に資する研究である。とりわけ、令和2年から令和3年に蔓延した新型コロナウイルス感染症による社会状況下での全国の自治体における研修情報の取り扱いにかかる実態を明らかにし、研修情報の集積や発信のためのプラットフォーム整備の必要性を指摘した。また、アフターコロナの時代に向けて、各自治体や保育団体等からの提供される質の高い研修情報への自律的なアクセスをナビゲートするLINEアプリ「保育ぴたっとナビ」(プロトタイプ)の開発を行った。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Presentation] 保育者としてのキャリア形成に資する保育所実習時の「記録」に関する研究①2022

    • Author(s)
      廣瀬真紀子・那須信樹・平田美紀・羽地知香
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第6回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 養成校からみた実践の場、実践からみた養成校 期待と課題2022

    • Author(s)
      那須信樹
    • Organizer
      日本乳幼児教育・保育者養成学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自ら学び続ける保育者を養成する(2)2020

    • Author(s)
      那須信樹・野中千都・浦恭子・吉川寿美・倉原弘子・桧垣淳子・山田朋子・吉松遊佳
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育教諭のキャリアアップ研修に関する研究2019

    • Author(s)
      那須信樹・細井香
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者と学生が協働する園内研修の新展開(2)~フォト・ラーニングによる新任者とミドルリーダーの育成~2019

    • Author(s)
      當間好見・那須信樹・平田美紀・廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育教諭のキャリアアップ研修に関する研究2019

    • Author(s)
      那須信樹
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 子どもの発達からみる「10の姿」の保育実践2023

    • Author(s)
      那須 信樹共著
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324112243
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 保育者のためのキャリア形成マネジメントブック 手応えを実感できる組織的な保育力の向上を目指して2023

    • Author(s)
      那須 信樹編著・細井 香ほか共著
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860155865
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 保育士等キャリアアップ研修 マネジメント 第2版2020

    • Author(s)
      秋田 喜代美、那須 信樹共編
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805881125
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 気がるに園内研修スタートアップ みんなが活きる研修テーマの選び方2020

    • Author(s)
      那須信樹(著者代表)、矢藤誠慈郎、野中千都、瀧川光治、平山隆浩、北野幸子
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      わかば社
    • ISBN
      9784907270315
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 手がるに園内研修メイキング みんなでつくる保育の力2020

    • Author(s)
      那須信樹(著者代表)、矢藤誠慈郎、野中千都、瀧川光治、平山隆浩、北野幸子
    • Total Pages
      109
    • Publisher
      わかば社
    • ISBN
      9784907270162
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] マネジメント 第2版2020

    • Author(s)
      秋田 喜代美・那須 信樹編
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805881125
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育士等キャリアアップ研修「マネジメント」分野eラーニング用ガイドブック+DVD2019

    • Author(s)
      那須信樹・坂田哲人監修
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      厚生労働省
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育士等キャリアアップ研修「保育実践」分野eラーニング用ガイドブック+DVD2019

    • Author(s)
      那須信樹・髙橋貴志監修
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      厚生労働省
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育者論2019

    • Author(s)
      汐見 稔幸、大豆生田 啓友、秋田 喜代美編著、清水 益治、渡邉 英則、宮里 暁美、川田 学、田代 幸代、那須 信樹、大方 美香、市川 奈緒子、門田 理世
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084340
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi