Early CHildhood Education and Community Building to support development of children from famlies with linguistic diversity
Project/Area Number |
18K02460
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
Uchida Chiharu 東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (20460553)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
齋藤 ひろみ 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (50334462)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 保育 / 多文化共生 / 言語発達 / 外国籍 / 多様性 / 保護者支援 / 地域 / 多文化保育 / 外国につながる子ども / 外国人保護者の支援 / 保育者養成 / 公正性 / 多文化教師教育 / 地域ネットワーク / 子育て支援 / 保育者の専門性 / 日本語教育 / 多文化教育 / インクルーシブ / 地域支援 / 支援ネットワーク / 異文化理解 / 子育て家庭 / 複言語発達 / 就学前教育 / 外国籍児童 / 家庭支援 / 複言語環境 / 乳幼児期 / 保育の質 / カリキュラム |
Outline of Final Research Achievements |
Although the number of foreign-born preschoolers and children who need help adapting to Japanese culture is increasing, Japanese teachers and caregivers have fewer training opportunities and less confidence than their counterparts in other countries in dealing with diverse cultures (National Institute for Educational Policy Research, ed. 2020). This study proposed training programs for early childhood education and care practices that support the language development of linguistically and culturally diverse children and motivate them to learn. In addition, we investigated childcare support, including maternal and child health care, to support children who are not connected to childcare. Finally, we examined whether local support systems function based on the voices of supporters and those involved. Models of regional networks were collected.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
言語的文化的に多様な子どもたちが、育つ権利を保障される保育実践と地域支援が追究されている地域が国内にいくつもある。そうした地域で、実際に行われている支援システムが実際に機能しているかを支援者と当事者の声から検証した。 複数の言語環境の中での子どもの育ちについて、保育者は専門的な研修を受ける機会が少ないことから、保育者や地域支援者向けの研修プログラムの開発を進めた。すべての子どもにとっての言語環境を充実させることを目指す保育を提案している。
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Report
(6 results)
Research Products
(32 results)