• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Early CHildhood Education and Community Building to support development of children from famlies with linguistic diversity

Research Project

Project/Area Number 18K02460
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Uchida Chiharu  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (20460553)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齋藤 ひろみ  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (50334462)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords保育 / 多文化共生 / 言語発達 / 外国籍 / 多様性 / 保護者支援 / 地域 / 多文化保育 / 外国につながる子ども / 外国人保護者の支援 / 保育者養成 / 公正性 / 多文化教師教育 / 地域ネットワーク / 子育て支援 / 保育者の専門性 / 日本語教育 / 多文化教育 / インクルーシブ / 地域支援 / 支援ネットワーク / 異文化理解 / 子育て家庭 / 複言語発達 / 就学前教育 / 外国籍児童 / 家庭支援 / 複言語環境 / 乳幼児期 / 保育の質 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

Although the number of foreign-born preschoolers and children who need help adapting to Japanese culture is increasing, Japanese teachers and caregivers have fewer training opportunities and less confidence than their counterparts in other countries in dealing with diverse cultures (National Institute for Educational Policy Research, ed. 2020). This study proposed training programs for early childhood education and care practices that support the language development of linguistically and culturally diverse children and motivate them to learn. In addition, we investigated childcare support, including maternal and child health care, to support children who are not connected to childcare. Finally, we examined whether local support systems function based on the voices of supporters and those involved. Models of regional networks were collected.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

言語的文化的に多様な子どもたちが、育つ権利を保障される保育実践と地域支援が追究されている地域が国内にいくつもある。そうした地域で、実際に行われている支援システムが実際に機能しているかを支援者と当事者の声から検証した。
複数の言語環境の中での子どもの育ちについて、保育者は専門的な研修を受ける機会が少ないことから、保育者や地域支援者向けの研修プログラムの開発を進めた。すべての子どもにとっての言語環境を充実させることを目指す保育を提案している。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] セルフスタディによる教師教育者の専門性の探究 ―多文化保育・教育の授業者としての葛藤の分析2023

    • Author(s)
      内田千春・齋藤眞宏
    • Journal Title

      東洋大学教職センター紀要

      Volume: 5 Pages: 5-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者養成課程の21世紀初頭の変化と課題ーグローバル化の影響と養成教員の責務ー2022

    • Author(s)
      内田千春
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 31 Pages: 54-62

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就学前教育・保育の視点から教育格差を考える―言語文化的に多様な子どもたちと接続期の支援ー2021

    • Author(s)
      内田千春
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 54 Pages: 19-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ合衆国の乳幼児期のケアと教育の現状と研修システムを通した改革への動き2020

    • Author(s)
      内田千春
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58(2・3) Pages: 205-215

    • NAID

      130008071666

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ合衆国の保育評価指標の活用と展開2020

    • Author(s)
      内田千春
    • Journal Title

      子どもと発育発達

      Volume: 18(2) Pages: 86-89

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ミクロとマクロの視点から国際比較・文化比較研究を考える2019

    • Author(s)
      内田千春
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 57(3) Pages: 425-428

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 複言語環境で育つ乳幼児期の子どもの「ことばの獲得」を考える2018

    • Author(s)
      内田千春
    • Journal Title

      子どもの日本語教育研究 1

      Volume: 1 Pages: 31-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語指導が必要な子どもに関する現職教員のビリーフ―影響を与える経験に着目して2018

    • Author(s)
      浜田麻里・齋藤ひろみ
    • Journal Title

      子どもの日本語教育研究 1

      Volume: 1 Pages: 61-75

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 外国につながる乳幼児期の子どもの保護者への支援 愛知・岐阜・三重での行政・支援者・保護者調査報告を基に考える2023

    • Author(s)
      内田千春・川崎直子・米田奈緒子・坂本久海子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人保護者から見た保育や子育て支援へのアクセスのしやすさに関する研究-東海地方の外国につながる保護者48人のインタビュー調査からー2022

    • Author(s)
      内田千春
    • Organizer
      日本乳幼児教育・保育者養成学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化保育・教育を担当する教師教育者に何が求められるのか2022

    • Author(s)
      内田千春・齋藤眞宏
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Issues of equity and access to family support and early childhood education for families with different languges in Japan2022

    • Author(s)
      Chiharu Uchida
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association Conference 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複言語発達を保障する多文化共生保育に求められる専門性と保育者養成教育2021

    • Author(s)
      内田千春
    • Organizer
      日本乳幼児教育・保育者養成学会第2回大会 ポスター発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Learning from a community-based support program for young dual language learners and their families: Implications for ECEC teacher education in Japan2021

    • Author(s)
      Chiharu Uchida
    • Organizer
      2021 Annual Conference of Pacific Early Childhood Education Research Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] なぜ保育者を目指す学生に異文化への「応答性」を求めるのか―セルフスタディを通じた探究-2021

    • Author(s)
      内田千春・齋藤眞宏
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A closer look at outdoor play in Japan, Turkey, and the United States2021

    • Author(s)
      Jeanne Galbraith , Figen Sahin , Chiharu Uchida
    • Organizer
      National Association for Early Childhood Teacher Education 2021 VIRTUAL Fall CONFERENCE
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化共生教育・保育とインクルーシブなコミュニティ形成2020

    • Author(s)
      内田千春
    • Organizer
      日本子ども家庭福祉学会第21回大会 大会シンポジウム「インクルージョンの現在と未来―多文化背景をもつ子ども家庭の支援と包摂」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語環境で育つ子どもにとってのことばの教育2020

    • Author(s)
      内田千春, 岡本拡子, 佐々木由美子, 吉永安里, 浜田麻里
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの複言語発達を保障する保育に求められる専門性の検討(2)2020

    • Author(s)
      内田千春
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回研究大会ポスター発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前の外国籍児童・親子へのプレスクール教室の実践による家庭の文化資本の発掘2019

    • Author(s)
      内田千春・齋藤ひろみ
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2019年度研究大会 82 - 83
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの複言語発達を保障する保育・教育に求められる専門性の検討2019

    • Author(s)
      内田千春・齋藤ひろみ
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会発表要旨集 pp.150-151
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前の子どもの複言語発達を支える保育に求められる専門性2019

    • Author(s)
      内田千春
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Contested narratives within the reconstruction of an in-service professional development program in a Japanese ECEC center2019

    • Author(s)
      Chiharu Uchida
    • Organizer
      The 20th Pacific Early Childhood Education Association International Conference at Taiwan, July 12-14, 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国につながりのある子どもと家庭への 接続期の支援に関する研究2018

    • Author(s)
      内田千春
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A community-oriented programme to support linguistically diverse famlies during the transition period to primary schools in Japan2018

    • Author(s)
      Chiharu Uchida
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Asoociation, Annuam Conference Abstract Book
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育者養成課程学生の共感性の変化2018

    • Author(s)
      内田千春・木野和代
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会(慶應義塾大学日吉キャンパス) PB51
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教員の意識変容を促す日本語指導研修―参加者の期待とビリーフの調査から―2018

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・菅原雅枝
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会大会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒等教育を担う教員・支援員の資質能力の育成2018

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・伊東祐郎・浜田麻里・各務眞弓・山﨑準二
    • Organizer
      日本教師教育学会 第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 外国人子どもへの学習支援(第5章地域における取組 1.就学前の子どものためのプレスクール2022

    • Author(s)
      齋藤ひろみ編著 内田千春分担執筆
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] International Perspectives on Early Childhood Teacher Education in the 21st Century2021

    • Author(s)
      Chiharu Uchida (Wendy Boyd, Editor;Susanne Garvis, Editor)
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新基本保育シリーズ14 保育内容総論 第15講多文化共生の保育2019

    • Author(s)
      内田千春
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      中央法規
    • ISBN
      9784805857946
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「第9章 役に立つ」村田晶子編『チャレンジ 多文化体験学習ワークブック』2019

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・村田晶子
    • Total Pages
      90
    • Publisher
      ナカニシヤ書店
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi