• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Expansion of Free Preschool Education in Canada: Full-Day Kindergarten Policy

Research Project

Project/Area Number 18K02463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionDen-en Chofu University

Principal Investigator

Inuzuka Noriko  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 教授 (70400471)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords就学前教育 / 国際比較 / 教育の無償化 / 保育政策 / カナダ研究 / 幼児教育 / カナダ / 教育政策 / 日本・カナダ比較 / 政策評価 / ECEC専門職養成 / 子育て支援 / 日仏比較 / 就学前教育改革 / 全日制幼稚園政策 / 幼保無償化 / 保育専門職の連携
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed the case of Ontario, Canada, which is expanding free preschool education, in order to explore the role of the elementary school as a center of welfare policy. The characteristics of Ontario's full-day kindergarten policy can be summarized in three features: the development of a curriculum for children aged 0-8, the centralization of administration by the Ministry of Education, and the introduction of a team system consisting of elementary school teachers and childcare professionals. This study examined the implementation of the policy, focusing particularly on the decade following the introduction of the team system. The study presented findings on the roles and responsibilities of the two professions, collaboration in the assessment of children, the new system of continuing professional learning, and spillover effects to other states.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、海外における就学前教育政策の変化に関する学術的な知見を提供するとともに、教育政策や教育制度の改革に関心をもつ研究者や政策立案者にむけた基礎的・実証的情報源となる。また、就学前教育における専門職の協働、養成制度、継続専門学習の整備に寄与する社会的意義を持つ。さらに、国際比較を通じて日本の就学前教育の動向を海外に発信し国際的な学術交流を促進する役割も果たす。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「カナダ・オンタリオ州における教員の生涯継続教育―全日制幼稚園政策導入による保育士との協働的な研修」2019

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Journal Title

      田園調布学園大学教職年報

      Volume: 2 Pages: 65-78

    • NAID

      40022128918

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カナダにおける保育政策―連邦・州政府の新たな関係2023

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] カナダにおける就学前教育の発展―オンタリオ州全日制幼稚園政策の10年間―2022

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育士の継続専門学習―カナダ・オンタリオ州保育士協会の活動2020

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Accueil des jenunes enfants et politique educatif au Japon : passe et avenir2020

    • Author(s)
      Noriko Inuzuka
    • Organizer
      Colloque international et scientifique, Regards Croises sur la Petite Enfance : quelle education pour demain ?
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 拡大する就学前教育―オンタリオ州の全日制キンダーガーテン2019

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      日本カナダ学会第44回年次研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州における子ども家庭支援政策の転換2019

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「カナダの幼稚園における学びのアセスメント―オンタリオ州の改革―」2018

    • Author(s)
      犬塚典子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 現代カナダを知るための60章【第2版】2021

    • Author(s)
      日本カナダ学会編
    • Total Pages
      387
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351674
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「子ども人間学」という思想と実践2020

    • Author(s)
      生田 久美子、安村 清美
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306389
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新世界の社会福祉8 アメリカ合衆国/カナダ2019

    • Author(s)
      後藤玲子、新川敏光
    • Total Pages
      557
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845115976
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi