• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sound play in young children and its support in childcare: Focusing on the relationship with the environment and human relationships

Research Project

Project/Area Number 18K02471
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University (2021-2023)
Osaka Seikei University (2018-2020)

Principal Investigator

MATSUSAKA Takahisa  関西学院大学, 教育学部, 准教授 (90444992)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords音遊び / 領域「環境」 / 保育 / 幼児教育 / 表現 / 環境を通して行う教育 / 総合的指導 / 主体性 / 領域「表現」 / 保育・幼児教育 / 表現活動 / 領域間連携 / 環境を通して行う保育 / 領域「人間関係」 / 環境 / 人間関係
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify how sound play of young children is treated in child caregiver training programs from the perspective of "comprehensive instruction". First, (1) I pointed out the characteristics of human play by comparing with chimpanzees, and clarified that the perspectives of the domain “human relations” and the domain “environment” are important when focusing on human sound play. Next, (2) I confirmed that there is a discrepancy between the actual situation and the philosophy of the Guideline for Kindergarten Education regarding how to perceive play in childcare, and discussed how to improve this discrepancy. I also pointed out that (3) there is confusion in the interpretation of “environment,” which is considered an important concept in childcare, and discussed the causes and improvement measures. Based on the above, I analyzed (4) how sound play is treated in academic societies of childcare.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、保育における音楽表現をより豊かなものとすることを目的としている。保育現場では保育者のピアノに導かれた一斉歌唱や鼓笛隊の演奏がしばしばみられる一方で、自由な音遊びの実施例は少ないという問題意識が研究の発端であった。音楽表現は領域「表現」や小学校の教科「音楽」と関連するものと捉えられがちだが、ヒトの音楽表現に独自の豊かさは領域「環境」や領域「人間関係」に注目した音遊びの展開によって広がることを指摘した。また、保育における「遊び」の捉え方や「環境」概念の理解に課題があることを指摘し、その改善策について考察した。本研究により、画一的ではない豊かな音楽表現への理解が進むことが期待される。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Presentation] Characteristics and issues of play in early childhood education and care in Japan2023

    • Author(s)
      MATSUSAKA Takahisa
    • Organizer
      22nd International Play Association Triennial World Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Characteristics and issues of play in early childhood education and care in Japan2023

    • Author(s)
      MATSUSAKA Takahisa
    • Organizer
      The 22nd International Play Association Triennial World Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の保育における「遊び」の課題:子どもの権利の観点から2022

    • Author(s)
      松阪崇久
    • Organizer
      IPA日本支部研究集会「PLAY!2022」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における「環境」概念の混乱を解きほぐす:「環境を通して行う保育」と領域「環境」に注目して2021

    • Author(s)
      松阪崇久
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における「環境」概念の混乱を解きほぐす:「環境を通して行う保育」と領域「環境」に注目して2021

    • Author(s)
      松阪崇久
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 表現活動の楽しさの根源と多層性:領域・環境とのつながりに注目して2018

    • Author(s)
      松阪崇久
    • Organizer
      全国保育士養成セミナー(第7分科会「新指針を踏まえて知識・実践力を身につける(保育表現の展開)」・話題提供)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 表現活動の総合的指導に関する研究:領域・環境の視点に注目して2018

    • Author(s)
      松阪崇久
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「ヒトの子どもはなぜ遊ぶ?:遊びの進化と大人の役割」(『ワークで学ぶ発達と教育の心理学』所収)2020

    • Author(s)
      松阪崇久
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514913
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Book] 第12章「感情の発達がなぜ注目されているのか?:社会性や認知発達を支える感情」『あなたと生きる発達心理学』(藤崎亜由子・羽野ゆつ子・渋谷郁子・網谷綾香 編)2019

    • Author(s)
      松阪崇久
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi