• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Parental and caregivers' monitoring to foster self-regulation in the transition of preschool to elementary school.

Research Project

Project/Area Number 18K02479
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

Utsumi Shoka  お茶の水女子大学, 人間発達教育科学研究所, 特任准教授 (60735306)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords発達 / 子育て支援 / 学校 / 就学前教育 / エフォートフル・コントロール / 非認知能力 / モニタリング / 見守り / 保育の質 / エフォートフルコントロール / 自己制御 / 幼小接続期 / 養育 / 幼児教育 / 保育 / 接続期 / 教師 / みまもり
Outline of Final Research Achievements

This study examined the relationship between parental monitoring, caregiver/teacher mimamori, and their children's self-regulation and other factors over the early elementary school transition period through a longitudinal study. The results of this study revealed the following; (1) Caregiver/teacher mimamori is related to their children's self-regulation at the same measurement time point, but to a lesser extent than parental monitoring. (2) Parental monitoring declines on average from infancy to preschool, and may be influenced by their children's self-control. (3) Families that closely observed and showed interest in their children throughout the transition period showed higher levels of self-control and cognitive and non-cognitive abilities than those that did not. (4) Higher monitoring not only predicts higher motivation and cognitive and noncognitive abilities in their children, but is also a protective factor against maladjustment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもの状態、興味関心をよく把握し、コミュニケーションを取ろうとする親や保育者、教師の行動は子どもの動機づけを育み、さらに自己制御やアウトカムにつながるという自己決定理論の有効性があきらかとなった。海外の研究では青年期の親のモニタリングは子どもの不適応の防御因子と指摘されてきたが、日本においても幼児期から学童期にかけて、親のモニタリングは不適応の防御因子であるとともに子どものポジティブなアウトカムを予測する要因であることが示唆された。保護者の子どもに対するモニタリング・スキルを高める子育て支援や保護者支援、保育者や教師の見守りを容易にする園や学校での取り組みが必要であると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「子どもの安心安全を守り育む保育実践尺度(FCHWS)」の作成:見守り概念とモニタリング理論を踏まえて2020

    • Author(s)
      内海緒香
    • Journal Title

      お茶の水女子大学人文科学研究

      Volume: 16 Pages: 157-167

    • NAID

      120006826388

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 幼小接続期における親のモニタリング/保育者の見守りと子どもの自己制御・非認知能力との関連2021

    • Author(s)
      内海緒香
    • Organizer
      日本心理学会大85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 生命とのつながりを育む移動動物園における保育の環境設定と子どもの学びの評価2021

    • Author(s)
      内海緒香・宮里暁美・辻谷真知子・川辺尚子・山下智子・内野公恵
    • Organizer
      第17回日本子ども学会議
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の肯定的な養育と自己制御との関連:交差時差モデルの検討2020

    • Author(s)
      内海緒香
    • Organizer
      日本心理学会 第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育保育と家庭における「見守り」―多義性と多様性2019

    • Author(s)
      内海緒香
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小接続期における教師のモニタリング:「見守り」と関連する行動の内容分析2019

    • Author(s)
      内海緒香
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ていねいに観ることから始まる子どもの探求を支える保育環境を評価すると きの「5つの視点」2021

    • Author(s)
      内海緒香・川邉尚子・宮里暁美
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 思いをつなぐ 保育の環境構成 0・1歳児クラス編: 触れて感じて人とかかわる2020

    • Author(s)
      宮里暁美、文京区立お茶の水女子大学こども園
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805881038
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 思いをつなぐ 保育の環境構成 2・3歳児クラス編: 遊んで感じて自分らしく2020

    • Author(s)
      宮里暁美、文京区立お茶の水女子大学こども園
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805881046
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 思いをつなぐ 保育の環境構成 4・5歳児クラス編: 遊びを広げて学びに変える2020

    • Author(s)
      宮里暁美、文京区立お茶の水女子大学こども園
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805881054
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 課題:幼小接続期における自己制御を育む養育者と保育者のモニタリング

    • URL

      http://www-p.cf.ocha.ac.jp/iehd-utsumi/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 養育者と保育者のモニタリングに関する調査

    • URL

      http://www-p.cf.ocha.ac.jp/iehd-utsumi/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi