• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a model of professional development for child care providers through collegiality

Research Project

Project/Area Number 18K02488
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

TANAKA KOJI  東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授 (50535036)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords協同的な活動 / 専門性 / 遊び / 実践知 / 保育 / 同僚性 / 保育者の専門性 / 協同的な遊び / 援助モデル / 協同的活動 / 保育カンファレンス / インタビュー / 幼稚園 / 実践コミュニティ / 不確実性 / 協同性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to model the professional development of childcare providers through observation of childcare practices about cooperative activities and interviews with childcare providers.
Through continuous observation of childcare in preschool and kindergarten, several practices were collected. Furthermore, through childcare conferences and interviews with caregivers, the process by which caregivers acquire strategies for assisting cooperative activities was clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では特に、幼児同士が共通の目的を持って取り組む「協同的な活動」に着目した。協同的な活動については、現行の指針・要領において、学びの基礎力として位置づけられる協同性を育む活動として位置づけられ、今日、広く保育現場に取り入れられている。こうした協同的な活動の形成過程を明らかにすると共に、協同的な活動を援助する保育者の専門性形成過程を明らかにした実践的意義は大きいと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 集団遊びと幼児期の学び : 所属感からの検討2023

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 50 Pages: 266-273

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Literature Review of Sense of Belonging in ECEC2020

    • Author(s)
      田中浩司 飯野雄大
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 37-47

    • DOI

      10.20789/jraps.41.2_37

    • NAID

      130007986960

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者と研究者の協働と保育の実践知2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 298号 Pages: 46-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 丁寧な生活が伝えたい仲間をつくる2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 300号 Pages: 58-61

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼稚園3歳児クラスにおける対立を楽しむ遊びの援助プロセス 修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチを用いたインタビュー・データの分析2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 515-5 Pages: 77-91

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 我が国の保育実践における所属感(Sense of Belonging) 概念の適用可能性2021

    • Author(s)
      田中浩司、飯野雄大、名倉一美、中塚良子、山本理絵
    • Organizer
      日本保育学会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 遊びを援助する保育者の専門性形成に関する研究 ―年長クラスの「マット取り」を通して―2021

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会 ポスター発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 協同的活動の計画過程における保育者の同僚性2020

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ルール遊び研究における再現性2020

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      心理科学研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所1歳児クラスにおける所属意識の形成過程2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教室における児童の所属意識についての探索的検討2019

    • Author(s)
      飯野雄大 田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の場で子どもの遊び心をはぐくむ ー集める遊びにおける遊び心2018

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Fostering a sense of belonging and community in Japanese day-care-center: Examination of practical knowledge among nursery teachers.2018

    • Author(s)
      Koji Tanaka
    • Organizer
      EECERA 2018 Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] たのしく学べる乳幼児のこころと発達(分担執筆)2020

    • Author(s)
      田中浩司
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230639
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どもの理解と援助 第6講 集団における経験と育ち2019

    • Author(s)
      公益財団法人児童育成協会、清水 益治、森 俊之
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805857908
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの理解と援助2019

    • Author(s)
      公益財団法人児童育成協会、清水 益治、森 俊之
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805857900
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi