• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

After school club as a site of Nurturing resilience for vulnerable children

Research Project

Project/Area Number 18K02489
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionThe University of Shiga Prefecture

Principal Investigator

Matsushima Hideaki  滋賀県立大学, 人間文化学部, 教授 (00363961)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords放課後児童クラブ / レジリエンス / フィールドワーク / 主体性 / 社会情動的スキル
Outline of Final Research Achievements

In this study, qualitative research in collaboration with practitioners focuses on "after-school children's clubs" as one of the places to foster "resilience" in children who lead adversarial and risky lives. The results revealed that, depending on the management of the clubs, even vulnerable children could participate in the activities proactively. On the other hand, problems such as violence and bullying among children created a vicious cycle that sometimes led to the exclusion of vulnerable children. Therefore, to foster children's resilience, it is more important to accumulate practical knowledge about the club's physical environment, nurture children's relationships, and resolve conflicts rather than the vulnerable individuals' characteristics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、個人的特性としてとらえられやすいレジリエンスを、周囲の人々との関係性のみならず、クラブを構成する物的環境との関係性のなかで育っていくものとしてとらえる視点を提供し、それを実際の研究のなかで実現した点において学術的な意義を有する。また、今日、子育て支援の必要性が高まっている現代の日本において、子どもが学校外ですごす時間の大部分をしめるであろう放課後児童クラブの実践の質向上のため示唆をえるという意味で社会的意義をもつ。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 放課後児童クラブ支援員はどのように子どもをほめているか2023

    • Author(s)
      松嶋秀明
    • Journal Title

      人間文化 : 滋賀県立大学人間文化学部研究報告

      Volume: 54 Pages: 53-63

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師は自校の「文化」をどう捉えているか : 教師が語る学校文化2022

    • Author(s)
      別所 崇、松嶋 秀明
    • Journal Title

      人間文化 : 滋賀県立大学人間文化学部研究報告

      Volume: 53 Pages: 27-32

    • DOI

      10.24795/nb053_027-032

    • URL

      https://usp.repo.nii.ac.jp/records/2000348

    • Year and Date
      2022-10-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床でであう秘密と嘘 : いじめ,虐待事例を中心に2021

    • Author(s)
      松嶋秀明
    • Journal Title

      家族療法研究

      Volume: 38 Pages: 249-254

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 統合失調症の子どもをもつ父親がケア役割をになうまでの過程:家族心理教育に参加する父親へのインタビュー調査から2019

    • Author(s)
      田中俊明・松嶋秀明
    • Journal Title

      家族療法研究

      Volume: 36 Pages: 177-184

    • NAID

      40022060628

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レジリエンスを育む診療2018

    • Author(s)
      松嶋秀明
    • Journal Title

      精神科

      Volume: 32 Pages: 559-565

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 加害-被害-傍観のトライアングル―いじめを見抜いて解決/解消する2018

    • Author(s)
      松嶋秀明
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 18(5) Pages: 551-554

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 遊びのなかで子どもの主体性はいかに現れるか?-「放課後児童クラブ」における遊びのつながりの分析2023

    • Author(s)
      松嶋秀明
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達心理学における社会物質性アプローチの提案ー混迷する時代において私たちはいかに新たな活動を創出できるのか?2022

    • Author(s)
      「発達心理学研究」編集委員会・松嶋 秀明・仲嶺 真・川床 靖子・岡南 愛梨・北本 遼太・広瀬 拓海・川野 健治
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの「障碍」はいかに「問題」となるのかー放課後児童クラブにおける子どもたちの生活のフィールドワークから2021

    • Author(s)
      松嶋秀明
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達心理学における社会物質性アプローチの提案ー混迷する時代において私たちはいかに新たな活動を創出できるのか?2021

    • Author(s)
      「発達心理学研究」編集委員会・松嶋 秀明・仲嶺 真・川床 靖子・岡南 愛梨・北本 遼太・広瀬 拓海・川野 健治
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティブプラクティショナーが語る2021

    • Author(s)
      宇多川元一・国重浩一・松嶋秀明・坂本真佐哉
    • Organizer
      一般社団法人日本家族療法学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 経験の浅い心理士がアセスメントのフィードバックを行う際に直面する困難さ~クライエントの利益に繋げるため~2021

    • Author(s)
      山田 裕介・福島 恵・寺田 奈美恵・近澤朋加・瀧 一世・松嶋秀明
    • Organizer
      心理臨床学会 第40回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] REHABILITATION OF "DELINQUENT" STUDENTS AS JOINT PERFORMANCE. - A FIELD OBSERVATION OF JAPANESE JUNIOR HIGH SCHOOL2021

    • Author(s)
      Hideaki Matsushima
    • Organizer
      VI ISCAR Congress
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どものレジリエンスを育てる場としての放課後児童クラブの可能性2021

    • Author(s)
      松嶋秀明
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 対人・社会関係における「ずれ」に何をみることができるのか―葛藤・危機・違和感をキーワードとして―2019

    • Author(s)
      保坂裕子・Reggie Pawle ・松嶋秀明・青山征彦
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ローカリティから考える教師の発達ー地域間移動と学校間異動に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      東海林麗華・半澤礼之・岡田有司・小田雄仁・松嶋秀明・保坂亨
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発達支援に関わる実践家と研究者の対話を通した発達的環境の共創2019

    • Author(s)
      北本遼太・広瀬拓海・大塚 翔・茂呂雄二・大山光子・浅沼秀司・悠々ホルン・冠地 情・香川秀太・松嶋秀明
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校と地域の協働は何をもたらすのか?-教育心理学からみた地域と協働する学校の取り組みと成果-2018

    • Author(s)
      大久保智生・時岡晴美・平田俊治・田島充士・松嶋秀明・飯田順子・川俣智路
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 心のなかはどうなっているの?2023

    • Author(s)
      日本青年心理学会、若松 養亮、大野 久 、小塩 真司、佐藤 有耕、平石 賢二 、 三好 昭子、山田 剛史
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230660
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] これからの教育研究法-教師研究編ー2021

    • Author(s)
      藤江康彦・秋田清代美
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      4489023626
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地域と協働する学校2021

    • Author(s)
      時岡 晴美、大久保 智生、岡田 涼、平田 俊治
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101939
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Educating Adolescents Around the Globe : Becoming Who You are in a World Full of Expectations.2020

    • Author(s)
      M. Watzlawik & A. Burkholder (eds)
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783030378998
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 少年の「問題」/「問題」の少年―逸脱する少年が幸せになるということ2019

    • Author(s)
      松嶋 秀明
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      478851642X
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] カウンセリングテクニック入門2018

    • Author(s)
      岩壁茂
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      4772416420
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教師として考えつづけるための教育心理学2018

    • Author(s)
      大久保 智生、牧 郁子
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512926
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi