• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Benefits of post-disaster play in children: Culture formed by "disaster play"

Research Project

Project/Area Number 18K02495
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKogakuin University

Principal Investigator

ABE Yoshie  工学院大学, 教育推進機構(公私立大学の部局等), 准教授 (90386574)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords災害遊び / ゆらぎ / 児童館 / 放課後児童クラブ / 東日本大震災 / 熊本地震 / 子ども支援 / 専門性 / 地震ごっこ / 津波ごっこ / フィクション / 子どもの権利条約 / 子どもの権利 / 子ども参加 / 災害復興
Outline of Final Research Achievements

This study examines the social reality of post-disaster play through interview and questionnaire surveys conducted in children’s centers and after-school children’s clubs in the disaster-affected areas. The results disclosed that disasters not only reduced the play area for children, but also affected its contents, as children were unable to play alone or for longer periods of time. It was also revealed that 60% of the supporters were aware of disaster plays such as “playing earthquake” through training and mass media, but on witnessing it, they “didn’t know what to do” or “stopped the play”. Moreover, the study found that disaster play helped the children recover, but received conflicting responses from the supporters.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は第一に災害後の子どもの遊びの実態を明らかにしたことである。質問紙調査の結果、子どもの遊びが環境と内容の両面で災害の影響を受けること、加えて、災害遊びについて一般に知られている「地震ごっこ」「津波ごっこ」以外の具体例を収集したことが挙げられる。
社会的意義としては、現場で支援者が直面する葛藤をインタビューを通して明らかにしたことである。災害遊びは医学・心理学的には見守るのがよいとされる。しかし、本調査では、見守るのがよいと知りながらも自身の被災経験などから見守れない支援者の葛藤が明らかとなった。このことは、今後の災害後の子ども支援を考える上で大きな課題といえる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] いじめか、遊びか―鹿川裕史君事件にみる葬式ごっこに焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      工学院大学教職課程学芸員年報

      Volume: 23 Pages: 53-63

    • NAID

      40022707332

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 災害後の遊びの実態と課題2020

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      こども環境学研究

      Volume: 46 Pages: 26-32

    • NAID

      40022638433

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 災害や流行性疾患による学校の臨時休業と教育課程編成2020

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      工学院大学教職課程学芸員課程年報

      Volume: 22 Pages: 65-72

    • NAID

      40022711663

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの声を聴き、声に向き合う―災害後の支援者が直面した 「ゆらぎ」と省察―2020

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      キリスト教文化研究所研究年報

      Volume: 53

    • NAID

      120006846189

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童館の指定管理者選定における子ども参加―石巻市子どもセンターを事例として―2019

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      工学院大学研究論叢

      Volume: 57-1 Pages: 65-78

    • NAID

      120006778275

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育課程における遊びの位置―乳幼児期から青年期の発達と学習から―2019

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      工学院大学教職課程学芸員課程年報

      Volume: 21 Pages: 21-30

    • NAID

      40022709734

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童館と子ども参加―石巻子どもセンター指定管理者選定における子ども委員の活動を例として―2019

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Journal Title

      子どもの権利研究

      Volume: 30 Pages: 274-275

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地震ごっこ・津波ごっこは子どもに何をもたらすのか―対抗遊戯とそこにいる他者―2020

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      第2回 声のつながり研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 災害と子どもの遊びに関する基礎的研究―災害後の遊びの実態に関する調査分析を通して―2019

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      こども環境学会2019年大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童厚生員・放課後児童支援員に聴く―地震ごっこ・津波ごっこの実相と衝撃―2019

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      第1回声のつながり研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもに聴く2019

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      主催:宮城学院女子大学 ことばを聴く、ことばを育む―複言語・複文化主義と教養教育―シンポジウム「声を聴く、声をしるす」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童館と子ども参加―石巻市子どもセンター指定管理者選定における子ども委員の活動を例として―2018

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Organizer
      子どもの権利条約総合研究所研究報告(早稲田大学)2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 参加する権利って何? -防災共育ワークショップから考える災害と子ども支援-2018

    • Author(s)
      防災共育ワークショップ(足利市PTA・OB会)、安部芳絵
    • Organizer
      子どもの権利条約フォーラム2018inとちぎ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 子どもの権利条約を学童保育に活かす2020

    • Author(s)
      安部芳絵
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      高文研
    • ISBN
      9784874987285
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 災害時に子どもたちが果たした役割の記録~2018年西日本豪雨の経験から~2020

    • Author(s)
      安部芳絵他
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      公益社団法人セーブ・ザ・チルドレン・ジャパン
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子ども白書2018(分担執筆 震災を生きる子どもたち「災害と子ども支援―気候変動の時代と子どもの権利保障―」)2018

    • Author(s)
      安部芳絵他
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      本の泉社
    • ISBN
      9784780716924
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 安部芳絵(大学)

    • URL

      https://er-web.sc.kogakuin.ac.jp/Profiles/13/0001221/profile.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 災害時に子どもたちが果たした役割の記録~2018年西日本豪雨の経験から~

    • URL

      https://www.savechildren.or.jp/news/publications/download/yakuwari2020.pdf

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 工学院大学教育推進機構教職課程科 安部芳絵

    • URL

      https://er-web.sc.kogakuin.ac.jp/Profiles/13/0001221/profile.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi