• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on quality of the early childhood education and care in the cooperation learning

Research Project

Project/Area Number 18K02496
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

OMAMEUDA Hirotomo  玉川大学, 教育学部, 教授 (20259170)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 無藤 隆  白梅学園大学, 子ども学研究科, 名誉教授 (40111562)
松永 静子  秋草学園短期大学, その他部局等, 教授 (70551563)
荒牧 美佐子  目白大学, 人間学部, 准教授 (80509703)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords幼児教育 / 保育の質 / 協同的な学び / 園長の園運営 / 子ども自律型 / 保育者主導型 / 園長の役割 / 子ども主体の協同的な学び / 保育の豊かさ / 子ども自律型保育 / 園の運営 / 保育 / 協働的な学び / 子ども主体
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to determine how child-centered cooperative learning in early childhood is related to the improvement of the quality of childcare, and to identify the characteristics of preschools with a high level of such an orientation. The results confirmed that promoting collegiality among staff and allowing time for reflection on childcare enhances the responsiveness of caregivers to children, supports cooperative learning based on child-autonomous care, and leads to enriched childcare.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

わが国の歴史的・文化的・社会的における保育の質は自明ではない。本研究では、子どもの主体性が尊重され、協同性を高めることが、保育の豊かさにつながっていることを明らかにしたことの意義は大きいと考える。また、それは、園における語り合う風土の醸成など園長などのリーダー層のマネジメントの役割の重要性を示すこともできたと考える。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 保育の質向上と保育者の成長を支える往還型研修-実践と研修の往還がもたらす新たな意味と価値の創造過程-2021

    • Author(s)
      髙嶋景子・岩田恵子・松山洋平・三谷大紀・大豆生田啓友
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 第59巻3号 Pages: 23-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育を「記録する」ことを考える2021

    • Author(s)
      大豆生田啓友
    • Journal Title

      発達

      Volume: 167号 Pages: 2-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ドキュメンテー ション型実習日誌」の試みと課題2021

    • Author(s)
      岩田恵子・大豆生田啓友・鈴木美枝子・田澤里喜・田甫綾野
    • Journal Title

      『論叢』玉川大学教育学部紀要

      Volume: 19号 Pages: 125-140

    • NAID

      40022264062

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] わが国における保育ドキュメンテーションの可能性に関する一考察2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友・岩田恵子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 7号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 津守真と保育-体験と思索から生まれた保育の真2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友
    • Journal Title

      発達

      Volume: 160号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における「協同的な学び」の背景要因及び保育の豊かさとの関連2020

    • Author(s)
      荒牧美佐子・大豆生田啓友・松永静子・無藤隆
    • Organizer
      第31回日本発達心理学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 往還型研修の取り組みに関する考察(3)2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友・髙嶋景子・三谷大紀・横尾暁子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 最新保育資料集2021-保育・幼児教育に関する法制と基本データ2022

    • Author(s)
      大豆生田啓友・三谷大紀
    • Total Pages
      800
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 園行事を「子ども主体」に変える 11か園のリアルな実践記録2021

    • Author(s)
      大豆生田啓友
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      チャイルド本社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 非認知能力を育てる「しつけないしつけ」のレシピ2021

    • Author(s)
      大豆生田啓友・大豆生田千夏
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      講談社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 最新保育資料集-保育・幼児教育に関する法制と基本データ2021

    • Author(s)
      大豆生田啓友・三谷大紀
    • Total Pages
      840
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090365
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 非認知能力を育てるあそびのレシピ 0~5歳児のあと伸びする力を高める2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友・大豆生田千夏
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065161999
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本が誇る ていねいな保育2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友・おおえだけいこ
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784091050830
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi