• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a reading and writing support method for abused children with the difficulty of self-regulated learning

Research Project

Project/Area Number 18K02502
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

Megumi Goto  常葉大学, 保育学部, 准教授 (30709217)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords被虐待児 / 読み書き学習 / 自己調整学習 / 個別最適化 / 漢字の読み書き学習 / 感じの読み書き学習 / 学習方略 / 認知特性 / 学習困難 / 読み書き学習支援 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

Children living in foster care are known to have high rates of abuse and poor academic performance. It is said that the experience of being abused since childhood causes developmental dysfunction of general cognitive functions. Cognitive characteristics of abused children related to learning include a significant reduction in auditory working memory and difficulty in applying executive functions to learning situations.
In this study, we examined this from the viewpoint of self-regulated learning, and attempted to develop a reading and writing learning support method that is optimal for the characteristics of abused children. As a result, it was confirmed that there was instability in the sustainability of learning effects in abused children. In addition, the weakness of the resource management strategy was confirmed, and the use of learning material apps that the learners themselves can customize was effective in improving their learning behavior and grades.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会的養護施設の入所児において、退所後の生活自立には学力の向上が不可欠である。しかしながら、被虐待児は学業不振に陥りやすいことが指摘されている。また、生育歴の中で学習課題に対する適切な自己調整スキルを獲得する機会が少なく、学年から期待されるプランニングやモニタリングを十分に行えずに学習から逸脱する事例も多い。被虐待児の学習支援法に関する知見は十分でなく、本研究はこれを認知特性と自己調整スキルの弱さから検討した。被虐待児の学習支援について、LDの支援法が適用できることを実証した点と学習困難の背景要因として自己調整学習の不全の特徴を整理した点で社会的意義は大きい。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 施設入所児童の授業外学習における自己調整学習の困難さと支援について-被虐待児の読み書き学習支援から-2022

    • Author(s)
      赤塚めぐみ、土屋智香
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 24(7) Pages: 95-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理的不安定さを示す被虐待児に対する学習支援の効果2021

    • Author(s)
      赤塚めぐみ
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 23(4) Pages: 81-85

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] LD児の漢字書字学習における保持促進に関する研究-漢字書字の言語手がかりのリマインド再学習の効果に関する検討-2019

    • Author(s)
      西澤幸見・中知華穂・銘苅実土・赤塚めぐみ・小池敏英
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28(1) Pages: 72-85

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達性読み書き障害児への熟語の音節構造意識化を伴う読み支援に関する事例検討2022

    • Author(s)
      後藤隆章・赤塚めぐみ
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会(京都)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 支援困難な児童生徒の指導にあたる教員のメンタルヘルスについて:特別支援学校における社会的トラブルに関する指導のストレス要因2022

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・堀江まゆみ・小倉正義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 書く行為を伴わない書字教材による学習行動の変容について-書き困難を示す施設入所児を対象にした事例検討-2019

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・森下未奈子・後藤隆章・小池敏英
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会(2019広島大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 集団指導場面で適用可能なプリント型教材を活用した読み困難リスク児に対する視覚性語彙の形成支援の効果-小学校1-3年生を対象とした検討-2019

    • Author(s)
      本純佳・後藤隆章・赤塚めぐみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会(2019広島大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 被虐待児における漢字の書字学習の困難さについて ―LDのためのプリント教材を用いた学習支援の経過から―2018

    • Author(s)
      赤塚めぐみ・後藤隆章・小池敏英
    • Organizer
      日本発達障害学会第53回研究大会論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 読み書き学習の低成績児童に対する支援とUDLの関連について2018

    • Author(s)
      後藤隆章・本純佳・赤塚めぐみ・小池敏英
    • Organizer
      日本発達障害学会第53回研究大会論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語の学習低成績を示す高校生に対する学習フィードバック効果について-Universal Design for Learningに基づく検討-2018

    • Author(s)
      本純佳・後藤隆章・赤塚めぐみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会発表論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] シミュレーション課題を利用した問題解決型知識の習得(1)-教育実習経験と問題解決型知識の表出の関係について-2018

    • Author(s)
      小池敏英・高橋昇希・中村理美・赤塚めぐみ・後藤隆章・原田晋吾・佐々木健太郎・能田昴・雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会発表論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] シミュレーション課題を利用した問題解決型知識の習得(2)-定型発達児の問題行動のシミュレーション課題について-2018

    • Author(s)
      高橋昇希・小池敏英・中村理美・赤塚めぐみ・後藤隆章・原田晋吾・佐々木健太郎・能田昴・雲井未歓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会発表論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] オンライン授業に対応 乳幼児・児童の運動あそびと表現あそび2022

    • Author(s)
      茗井香保里・宮下恭子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      9784909655578
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 保育者になる人のための実習ガイドブック A to Z -実践できる! 保育所・施設・幼稚園・認定こども園実習テキスト- 「第6章 施設実習とは」2020

    • Author(s)
      赤塚めぐみ(監修:名須川知子)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473608
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi