• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical Study of the Ideology of PTA Democratization: An Analysis of PTA Studies from 1970 to 2005

Research Project

Project/Area Number 18K02509
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

Sakurai Chieko  関西学院大学, 人間福祉学部, 教授 (00300343)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords市民社会 / 思想史 / リベラリズム / 民主化 / 個人化 / 経済グローバル化 / 資本主義 / 能力論 / 子どもの権利 / 国民教育論 / PTA / 学校 / 教育関心 / 教育化 / 市民運動
Outline of Final Research Achievements

Based on the research on the history of ideas, I have published a book entitled "How Education Changed Society: The Violence of Liberalism Leading to Individualization" (2021). It also gave a presentation at a junior high school in Suginami Ward, one of the settings of "PTA Research," at the invitation of the PTA.
This book has led me to speak at research conferences of the Japanese Society of Educational Sociology, the Japanese Society of Teacher Education, the Japanese Society of Clinical Psychology, the Japan Society of Integrated Human Studies, and the Japan Society of Education, where he has deepened discussions with researchers.
Papers are scheduled to be published in the research journals of the Japanese Society of Educational Sociology and the Japanese Society of Welfare and Social Work Sociology. Due in part to the extension of my research period, I was able to publish nine articles and co-author three books on my research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

PTAの民主化運動における市民の思想を戦後史に位置づけ、リベラリズム思想の影響を明らかにすることができ、研究全体の構造化を行なった。
子どもの権利論における個人化とリベラリズム思想に関する原理的な分析を通し、それらが現代の教育研究や運動の基本原理と強く結びついていることが見てとれた。子ども施策における支援充実の方向だけでは、資源化されている子どもをつくりだす状況は問われず、支援のシステム化に包摂される傾向が見受けられる。
『教育は社会をどう変えたのか─個人化をもたらすリベラリズムの暴力』は現在4刷となった。多くの当事者、研究者、実務家、行政担当者が関心をもってくれたおかげだと考えている。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 資本主義の個別化社会を解体するー協同組合における「レイドロー報告」の現代的限界2024

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      社会運動

      Volume: 453 Pages: 102-111

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 〈われわれ〉への叛逆ー子ども・若者の全体性と自由2023

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      福音と世界

      Volume: 2月号 Pages: 18-23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を考える重要な視点―国連主義を超えて2023

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      はらっぱ

      Volume: 404 Pages: 3-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「子どもの権利」の使われ方―ベールをかける物語」2022

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      2022年 所報(神奈川県教育文化研究所)

      Volume: 2022 Pages: 4-8

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 取り出される「ケア」―ヤングケアラーの構築2022

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 50-14 Pages: 146-154

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの「ニーズ解釈の政治」―学力向上と支援の完結型体制2022

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      アジェンダ―未来への課題―

      Volume: 79 Pages: 17-24

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] こども家庭庁の「こどもまんなか」政治ーネオリベラルな「ウェルビーイング」2022

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 50-4 Pages: 61-68

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] EdTechコロナショック―「なんと素晴らしい瞬間」2020

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      Covid-19コンセプトペーパー(関西学院大学人間福祉学部HP)

      Volume: 1 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自律的な「主体化」という政治的態度ー学校はいかに関わってきたか2019

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      政治的態度のつくられ方の研究

      Volume: 「民意」研究委員会報告書 Pages: 16-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 資本制社会が求めた道徳教育2019

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      唯物論研究

      Volume: 149 Pages: 66-73

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの人権と教師の人権ー対立している場合じゃない2019

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Journal Title

      こころの科学

      Volume: 特集増刊 Pages: 156-160

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ケア/サポートの政治2024

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Organizer
      日本臨床心理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 資本主義社会におけるケアと経済の位置取り ー「切り離し、依存しながら、否認する」2024

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Organizer
      総合人間学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 課題研究:なぜ、日本の公教育は、不自由で非包摂的なのか?2024

    • Author(s)
      桜井智恵子(指定討論者)
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 能力原理により正当化される配分と支援2023

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 何のために何を評価しているのか―個別最適化の政治2023

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 何のために何を評価しているのか―個別最適化の政治2022

    • Author(s)
      桜井智恵子
    • Organizer
      日本教師教育学会 第32回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 日英の孤独政策 : 官民連携のあり方を問う2024

    • Author(s)
      桜井智恵子(山本隆・山本恵子編)
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      光生館
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Thinking about Human Life and Society2023

    • Author(s)
      Chieko Sakurai
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      Nanun-do
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教育は社会をどう変えたのかー個人化をもたらすリベラリズムの暴力2021

    • Author(s)
      桜井 智恵子
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750352527
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「民意」と政治的態度のつくられ方2020

    • Author(s)
      桜井智恵子・工藤宏司・広瀬義徳・柳沢文昭・水岡俊一・堅田香緒里
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      太田出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 自立へ追い立てられる社会2020

    • Author(s)
      桜井智恵子・広瀬義徳・桜井啓太・迫川緑・岡村優努・濱口一郎・田口康明・元井一郎・四方利明・岡崎勝・西田浩之・伊藤書佳
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      インパクト出版会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi