• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Identification of specialty of ward nursery teachers and development of a new ward nursery teacher training curriculum

Research Project

Project/Area Number 18K02512
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionNiimi College (2021-2022)
Kawasaki University of Medical Welfare (2018-2020)

Principal Investigator

Irie Keita  新見公立大学, 健康科学部, 講師 (10508972)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 笹川 拓也  川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 准教授 (00413518)
尾崎 公彦  川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 教授 (40270003)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords病棟保育士 / 専門性 / 養成カリキュラム / 病棟保育士養成
Outline of Final Research Achievements

Ward nursery teachers must have the following skills: (1) the ability to predict medical knowledge and risks, (2) the ability to provide grounded explanations to other occupations, (3) the ability to make plans and record keeping in mind the main points, and (4) the attitude of continuing to learn and disseminate information. It became clear that four things are necessary. Therefore, in addition to the curriculum of the normal nursery teacher training course, the direction of the ward nursery teacher curriculum in the bachelor's course is to acquire the knowledge about medical care necessary for childcare and to think deeply about "childcare". I found out that I can. Specifically, it was suggested that there is a need for practice classes and practical training that utilizes medical knowledge in childcare, and practice classes that continue to ask "why" and explain it to the other party in an easy-to-understand manner with grounds.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は、病棟保育士の専門性を特定するとともに、その専門性を基軸とした新しい病棟保育士養成カリキュラムの方向性を明らかにすることであった。これらの研究はこれまでに行われておらず、新規性は高い。研究の結果,病棟保育士に求められる4つの力やそれに基づいた学士課程の病棟保育士養成カリキュラムの方向性が明らかになった。以上のことから、病棟保育士の養成の道程が示されたとともに,今後全国の病院の病棟保育の質の向上に寄与することができること、入院している病気の子どもの成長発達に良い影響を及ぼすことにつながることなど,社会的意義は高いと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] The Expertise of Childcare Workers without Certification working in Pediatric Wards:2022

    • Author(s)
      入江慶太
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 137-147

    • DOI

      10.20617/reccej.60.1_137

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小児病棟における認定資格を有しない保育士の専門性の認識に関する検討―認定資格保持者と非保持者の比較を通して―2022

    • Author(s)
      入江慶太
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究紀要「教育学研究」

      Volume: 4 Pages: 414-420

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小児病棟に勤務する保育士の専門性に関するアンケート調査-業務の重視度と自由記述の分析から-2021

    • Author(s)
      入江慶太
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 21-26

    • DOI

      10.51074/00001293

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1201/00001293/

    • Year and Date
      2021-12-25
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者との協働に見る他者理解と専門性2019

    • Author(s)
      入江慶太
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 298 Pages: 65-73

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「コロナ禍」から「ポスト・コロナ」時代のディプロマポリシーからスタートする専門職養成に関する一考察-カリキュラムマネジメントを踏まえた保育教育実践-2021

    • Author(s)
      笹川拓也・橋本勇人・尾崎公彦・中川智之・入江慶太・藤澤智子・岡正寛子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第5回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 医療を要する子どもの保育を担う保育者の養成-他職種との専門性の比較から-2020

    • Author(s)
      入江慶太
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 経済的問題が保育者のキャリアに与える影響-概ね10年以下の保育者の経済状況及び結婚・出産・育児との関係-2020

    • Author(s)
      橋本勇人・尾崎公彦・笹川拓也・中川智之・入江慶太・森本寛訓・重松孝治・青井則子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小児病棟の保育士を目指す学生に養成課程で何を教えるべきか-10日間の小児病棟保育実習での学びからの検討-2019

    • Author(s)
      入江慶太
    • Organizer
      日本医療保育学会第23回総会・学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医療を要する子どもが遊ぶことの意義-遊びの本質からの再考-2019

    • Author(s)
      入江慶太・南伸予
    • Organizer
      日本小児診療多職種研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の遊びに対する認識の基礎的研究-小児病棟勤務の保育者に焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      入江慶太
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第4回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小児病棟における保育士の養成のあり方に関する研究2018

    • Author(s)
      入江慶太
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 養成を見据えた病棟保育士の専門性の研究2018

    • Author(s)
      入江慶太
    • Organizer
      日本医療保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi