• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A cooperation and practical study on teaching mater ials by which carried was carried out to the Japanese textbook of a high school which Yanagita supervised

Research Project

Project/Area Number 18K02517
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SANO Hiromi  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60455699)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 菅原 利晃  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20826250)
花坂 歩  大分大学, 教育学部, 准教授 (20732358)
本橋 幸康  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (80386549)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords柳田国男 / 多文化共生社会 / 国語科教材 / 高大連携 / 随筆 / 記録 / 昭和30年代 / 『海南小記』 / 増淵恒吉
Outline of Final Research Achievements

A study on the Yanagita editorial-supervision high school Japanese textbook which was not studied has sufficiently so far been advanced centering on the teaching materials carried.While analyzing and considering the carried teaching materials themselves,it had a class in high school Japanese based on analysis and consideration by cooperation with the teacher who is a research partnership person.While considering the lesson,usefulness as teaching materials and a problem were extracted and teaching-materials value was examined.Even if the time passed, it had the common view that they were valuable teaching materials in present-day high school Japanese education.The report of these lessons contributed to the scientific journal,and was published.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従前十分に研究されてこなかった柳田国男監修高等学校国語科教科書を対象と該当教科書の単元、その単元に配置された教材を中心に研究を進めてきた。具体的には、単元、所収教材そのものを分析、考察を進、それをもとに高等学校教員との連携により高等学校国語教室での実践を行い検証した。教科書及び教材としての有用性、限界を明らかにした。時代に合わせた単元を構想する際、教材として活用できることを確認した。また、柳田国男の著作からアイヌ文化に関わる記述に着目し、多文化共生社会の構築の視座から、多文化共生社会に資する単元の構想について提案することができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 7 results) Presentation (10 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 柳田国男監修高等学校国語科教科書における「記録」(1) : 単元「生活と記録」を中心に2021

    • Author(s)
      佐野 比呂己
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 18 Pages: 1-13

    • NAID

      120007003226

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 読書行為に介入してくる現実態の間テクスト要因 : 柳田国男『海南小記』を検討の素材として2021

    • Author(s)
      花坂 歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 18 Pages: 47-53

    • NAID

      120007003223

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アイヌ民族の物語を高校生と読み、創作活動を行う2021

    • Author(s)
      戸川貴之
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 18 Pages: 172-184

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 山田秀三「アイヌ語地名を歩く」の教材化(3) : 指導資料作成の試み2021

    • Author(s)
      谷口守
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 18 Pages: 205-221

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 柳田国男監修高等学校用国語科教科書所収教材「ろくをさばく」の出典に関する考察 : 瀧川政次郎『裁判史話』をめぐって2021

    • Author(s)
      菅原利晃
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 18 Pages: 291-299

    • NAID

      120007003221

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 山田秀三「アイヌ語地名を歩く」の教材化(2) ―指導資料作成の試み―2020

    • Author(s)
      谷口 守
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 17 Pages: 150-158

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「大蛇・小蛇」の教材研究に関する考察 ―「陰陽師晴明、早瓜に毒気あるを占ふ事」―2020

    • Author(s)
      菅原利晃
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 17 Pages: 29-39

    • NAID

      120006820530

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教材「紙」考(6)2019

    • Author(s)
      佐野比呂己
    • Journal Title

      語学文学

      Volume: 58 Pages: 27-36

    • NAID

      120006776917

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教材「紙」考(5)2019

    • Author(s)
      佐野 比呂己
    • Journal Title

      国語論集16

      Volume: 16 Pages: 1-11

    • NAID

      120006601233

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 山田秀三「アイヌ語地名を歩く」の教材化2019

    • Author(s)
      谷口 守
    • Journal Title

      国語論集16

      Volume: 16 Pages: 85-100

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「淺春隨筆」から「淺春隨筆」への移行と背景2019

    • Author(s)
      谷口 守
    • Journal Title

      国語論集16

      Volume: 16 Pages: 137-152

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中・高等学校における言語活動の充実2020

    • Author(s)
      本橋幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 読書が引き起こす“イメージ空間”創出のための手探り -深川明子の視点から-2019

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「読書」における巻き込み・巻き込まれ現象の検討2019

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      九州国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校国語教科書における言語活動の特色2019

    • Author(s)
      本橋幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「大蛇・小蛇」の教材研究に関する考察 ―「陰陽師晴明、早瓜に毒気あるを占ふ事」―2019

    • Author(s)
      菅原利晃
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アイヌの物語の焼き直し創作の実践計画2019

    • Author(s)
      戸川貴之
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アイヌ文化と国語教育2019

    • Author(s)
      佐野比呂己
    • Organizer
      釧路国語教育学会2月特別例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 物語をつくる2019

    • Author(s)
      佐野比呂己
    • Organizer
      さいたま国語教育学会2月例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アイヌ文化と国語科教材2018

    • Author(s)
      佐野比呂己
    • Organizer
      第135回全国大学国語教育学会東京ウォーターフロント大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 昭和30年代の高等学校国語科教科書比較2018

    • Author(s)
      本橋幸保
    • Organizer
      さいたま国語教育学会11月例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 柳田国男以後・民俗学の再生に向けて2019

    • Author(s)
      井出幸男、影山正美、加藤秀雄、川松あかり、佐野比呂己、杉本仁、永池健二、西海賢二、福田アジオ、フレデリック・ルシーニュ、 黛友明、室井康成、吉沢明
    • Total Pages
      500
    • Publisher
      新泉社
    • ISBN
      9784787763334
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中学校・高等学校 文学創作の学習指導 実践史をふまえて2018

    • Author(s)
      武藤清吾編著
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863274433
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 教材「紙」考(6)

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/10930

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 「大蛇・小蛇」の教材研究に関する考察 ―「陰陽師晴明、早瓜に毒気あるを占ふ事」―

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11239

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 山田秀三「アイヌ語地名を歩く」の教材化(2) ―指導資料作成の試み―

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/handle/123456789/11231

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi