• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The condition of experiential learning to foster human rights sense based on intellectual understanding

Research Project

Project/Area Number 18K02532
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

INOUE NAHO  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (00580747)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords体験的な活動 / 知的理解 / 人権感覚 / 条件 / 体験 / ICT / 社会認識 / 体験的な学習
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the conditions for learning to develop a sense of human rights through (i) analysis of practices, their records, textbooks and study guidelines, and (ii) setting up a platform for the exchange of opinions through lesson study groups. Collecting materials and analysing their textual analysis and setting up a platform on the internet, sharing class videos and analysing lesson study groups using a teleconferencing system (ZOOM) are central to this study.
In particular, in the class study group, by using translation and interpretation of the materials, a platform was set up for teachers from primary and secondary schools in Korea and China and Japan to share common class scenes online and exchange opinions on learning. Through textual analysis of the exchange of opinions here, the conditions for experiential learning to develop a sense of human rights were also identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は2つの意義がある。1つは学習指導要領や教科書の構成及びテキスト分析から、「人権感覚の育成のための体験的な学習の条件」の基礎的情報を経年的に整理した点である。2つは、異なる文化圏の教員をオンライン上でつなげ、学習場面についての意見交換を可能とした点である。これらを通して、個々の体験にとらわれがちな「学習場面」について、文書資料及び視聴覚資料の共有を通した根拠のある対話の条件を整え、一般化した条件を明らかにすることにつながったといえる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] オンライン上での授業検討会の実践とその評価-韓国と日本との社会科授業交流会を事例として-2023

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      韓国日本教育学会

      Volume: 28 Pages: 79-96

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校社会科における ICT を活用した見方・考え方の学習指導と評価 : 小学校第4学年「どないしょん?ごみの処理」を事例に2022

    • Author(s)
      井上奈穂・生杉真美
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究 : 授業改善をめざして

      Volume: 21 Pages: 53-61

    • DOI

      10.24727/00029429

    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29444

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A study on The International Exchange Through Lesson Study: From An Analysis of Descriptions by Japanese and Korean Students2021

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 36 Pages: 44-54

    • DOI

      10.24727/00028971

    • NAID

      120006994097

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28987

    • Year and Date
      2021-03-10
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓日教育課程における「文化」の記述比較:「授業検討会」における学生の認識を踏まえて2021

    • Author(s)
      井上奈穂・李貞姫
    • Journal Title

      韓国日本教育学研究

      Volume: vol.26,No.2 Issue: 2 Pages: 53-69

    • DOI

      10.37704/kjje.2021.26.2.53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本の社会科学習指導要領におけるコンピテンシーの展開ー2008年版と2007年版の比較分析を通してー2021

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      社会科授業研究

      Volume: vol.9,No.1 Pages: 105-127

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「主体的で対話的な深い学び」の場づくりー韓国における「ハブルタ」の事例を通してー2021

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 第499号 Pages: 16-21

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing Sensitivity to Human Rights Based on Experiential Learning: A Case Study of Lesson for Increasing Sovereign Consciousness2020

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 81-92

    • DOI

      10.24727/00028557

    • NAID

      120006817397

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28570

    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 開かれた多元的な価値観形成を目指す社会系授業開発研究ー単元「私はこのような暮らしをしたい」を事例にー2019

    • Author(s)
      王佳頴・福田喜彦・井上奈穂
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 第31号 Pages: 61-70

    • NAID

      40022158418

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「経験の質」に着目した体験的な活動の実践:「主権者意識を高める教育の充実のための出前講座」を事例に2018

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 33 Pages: 11-20

    • NAID

      120006553184

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 市民性育成のための教科間連携の試み-松茂STEAM学び隊の講座における取組を事例に-2023

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校社会科におけるICTを活用した見方・考え方の学習指導と評価ー小学校第4学年「どないしょん?ごみの処理」を事例にー2022

    • Author(s)
      井上奈穂・生杉真美
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓授業交流研究会の新展開ーオンライン授業研究会を事例としてー2022

    • Author(s)
      井上奈穂・李貞姫・朴南洙・坪田益美・池野範男
    • Organizer
      社会系教科教育学会第33回研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科における学習評価の限界を踏まえた多様性と包摂の可能性-社会科の学習評価実践から-2021

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会科における「租税」をテーマとした授業開発と実践ー外部機関との連携を通してー2020

    • Author(s)
      藤井時・川岡杏子・笹岡綾馬・桧下知夏・前田理拓・高倉健輔・高平知侃・井上奈穂
    • Organizer
      第69回全国社会科教育学会・第37回鳴門社会科教育学会合同全国研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 体験的な学習を踏まえた授業実践の可能性-「主権者意識の向上のための出前授業」を事例に-2018

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 2021年度韓国・日本社会科授業交流会 授業交流会

    • URL

      https://sites.google.com/view/gue-nue2021/home

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 中国・日本授業交流会2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi