• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining teaching materials and tools that create language activities that lead to learning outcomes in goal-based game classes

Research Project

Project/Area Number 18K02535
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

Yonemura Kohei  香川大学, 教育学部, 教授 (20403769)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsゴール型ゲーム / 簡易化されたゲーム教材 / 言語活動 / 学習資料 / ゲームパフォーマンス / 対話的な学び / ゴール型ゲーム教材 / 対話的学び / 簡易化された教材・教具 / 簡易化された教材 / 学習カード / 学習成果
Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined the teaching materials and tools necessary for language activities in physical education classes using goal-based games to produce learning outcomes, and the following findings were clarified.
① Game teaching materials and tools (balls and goals used) that can adjust the tactical and technical difficulty level according to the actual skills and prior knowledge of the children were effective.② Clarifying team tasks based on the results of league matches was effective in carrying out specific language activities.③Language activities based on learning materials containing video materials of plays and game data created by teachers after league matches have led to learning outcomes (improvement of game performance for learners and improvement of game data for teams).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

当該分野において、ゴール型ゲームの体育授業における言語活動と学習成果との関係について、授業中に行われた言語活動の内容およびゲームパフォーマンス、ゲームデータの変容からゴール型ゲーム教材と教具について実証的に検討している研究は少なく、この点において本研究は独創的であるといえる。くわえて、言語活動がゴール型ゲーム授業の学習成果に与える影響力について具体的なデータをもとに明らかにする事ができ、この点においてもゴール型ゲームの体育授業における指導法研究に与える意義が認められる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] ゴール型ゲームの体育授業における学習成果につながる言語活動の検討 -セストボール教材を用いた体育授業の分析を通して-2024

    • Author(s)
      米村耕平;森下純弘
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 48 Pages: 69-77

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ゴール型ゲームの体育授業における学習成果につながる話し合い活動の検討-セストボール教材を用いた体育授業の分析を通して-2023

    • Author(s)
      米村耕平
    • Organizer
      日本体育科教育学会第28回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ゴール型ゲームの体育授業における学習成果につながるグループによる話し合い活動の在り方.2021

    • Author(s)
      米村耕平
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会 第41回学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ボール運動及びゲームで扱うボールの恐怖感が運動の苦手意識に与える影響2021

    • Author(s)
      米村耕平
    • Organizer
      四国体育スポーツ学会高知大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi