• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Srtudy

Research Project

Project/Area Number 18K02537
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Shimizu Norihiro  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (50284451)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords振り返り / 算数科 / 小数の除法 / 変わり方 / 共有 / 小数 / 数学的に考える資質・能力 / 算数 / 数学教育 / 資質・能力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the aspects of children's reflective activities when they are intentionally positioned in arithmetic classes, not only through case study of individual children, but also through study of trends in a class group. For this purpose, we examined the aspects of children's reflective activities and the presence/absence of change in the lessons of the 4th grade "Investigating Changes in Quantities" unit and the 5th grade "Division of Decimal Numbers" unit, by qualitative and quantitative considerations. The percentage of children who wrote consistent reflections in the two lessons of "Investigating Changes in Quantities"unit was 50%. In addition, we found three types of transformations, "addition," "reinforcement," and "brevity," in the reflection statements of the two lessons of "Division of Decimal Numbers" unit, in which the activity of sharing others' reflections was positioned.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数学教育学の先行研究では,振り返り活動は「個人に閉じた自己完結なもの」というスタンスの研究が多いように思われる。しかし,振り返りの質の向上に関しては「質の高い記述を端的に行う契機として教師からのコメントや他者の記述,過去の自分自身の記述に触れることによる質の向上も考えられる」(中尾,2020,p.27)という指摘もある。
本研究では,他者の振り返り活動を参照する活動により,多くの子供達が新しい気付きや振り返りの視点を得ていることが見出された。このことは,振り返り活動およびその共有を授業に適切に位置づけることによって,子供達の数学的に考える資質・能力の育成に寄与することを示唆するものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 算数科の授業終了時における振り返り活動に関する研究─第4学年「変わり方」の2 回の授業の振り返り活動の様相─2021

    • Author(s)
      清水紀宏
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要. 第三分冊, 数学・理科・技術科編

      Volume: 70 Pages: 1-11

    • NAID

      120007002392

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 算数科の授業における振り返りの共有に関する研究:第5学年「小数の除法」の授業における振り返り活動の分析2021

    • Author(s)
      西島大祐・清水紀宏
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数科の授業における振り返り活動に関する研究:第4学年「変わり方」における振り返り活動の様相2020

    • Author(s)
      清水紀宏
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi