• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Social Studies and Civics Lessons about Tax and Finance for Elementary and Secondary School Students to Foster Democratic Citizens

Research Project

Project/Area Number 18K02538
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

FUJISE Taiji  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30515599)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords民主的な国家・社会の形成者 / 社会科・公民科 / 租税・財政学習 / 不信社会問題 / 建設的な租税意識 / 小学校社会科 / 中学校社会科 / 租税意識 / 主権者 / 民主主義 / 財政・租税学習 / 高等学校公民科 / 痛税感 / 消費税 / 主権者教育 / 授業開発 / 財政赤字・国債問題 / 財政民主主義 / 租税教育
Outline of Final Research Achievements

This study is developing social studies and civics lessons about tax and finance for elementary and secondary school students to foster democratic citizens. The result of this study is as follows:
First, we developed social studies lessons about tax and finance for elementary school students by treating a social problem national finance causes, called “fushin-shakai-mondai”. Second, we developed social studies lessons about tax and finance for secondary school students by treating the problem. Third, we clarified the effectiveness of lessons for secondary school students by carrying out them. Fourth, we clarified the effectiveness of lessons for elementary school students by carrying out them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,税金は「私たちを支えるもの」という建設的な租税意識を育成する方法を具体的に示したことである。現行の社会科・公民科では,我が国の財政を社会的な正機能として当然視させることをめざすため,不信社会問題という我が国の財政が引き起こす社会問題を教材化できなかった。本研究では,不信社会問題を教材化して,税金は「とられるもの」という非建設的な租税意識を揺さぶることができることを明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019

All Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 民主的な国家・社会の形成者を育てる小学校租税・財政学習の授業開発-不信社会問題を教材にして-2020

    • Author(s)
      藤瀬泰司
    • Organizer
      第69回全国社会科教育学会・第37回鳴門社会科教育学会合同研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 主権者の育成をめざす租税・財政学習の授業開発 -国債の累積問題を事例にして-2019

    • Author(s)
      藤瀬泰司
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 主権者教育としての租税・財政学習の授業開発-財政危機学習の構造転換-2019

    • Author(s)
      藤瀬泰司
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育方法48 中等教育の課題に教育方法学はどう取り組むか2019

    • Author(s)
      藤瀬泰司ほか11名
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810097375
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi