• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Practice Improvement Program for Classroom Activities Based on the Integration of Evidence and Practical Knowledge

Research Project

Project/Area Number 18K02540
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

HASEGAWA Yusuke  大分大学, 教育学部, 教授 (30469324)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学級活動 / エビデンス / 実践知 / アクションリサーチ / 特別活動
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop "a program to improve classroom activities based on the integration of evidence and practical knowledge" in collaboration with researchers, experienced teachers (teachers with much experience in classroom activities) and young teachers (teachers with little experience in classroom activities) using action research methods.
As a result of the research, it became clear that the provision of practical knowledge by experienced teachers can contribute to the autonomous creation of classroom activities by young teachers, and that the provision of descriptive statistics by researchers can promote reflection by young teachers. In addition, it was found that it is important to practice classroom activities in the form of open classes in order to integrate evidence and practical knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は次の3点である。第1は「エビデンスに基づく教育」においてエビデンスと実践知の統合という新たな方向性を提示できたことである。第2は知識社会における新たな学級活動指導力育成プログラムを提案できたことである。とりわけ学級活動においても若手教師の実践知の継承と発展は大きな課題となっており,若手教師対象の学級活動指導力育成プログラムの嚆矢となりうる。第3は量的手法によるアクションリサーチの可能性を提示できるたことである。現在,研究者の学校現場への貢献が求められている。そうした中で本研究は量的手法を専門とする教育研究者の学校現場への貢献のあり方を示すことができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] An Analysis of the Influence of Classroom Activities on Behaviors Related to Classroom Group Improvement Using a Multilevel Modeling in Elementary Schools2022

    • Author(s)
      長谷川 祐介
    • Journal Title

      Journal of JASEA

      Volume: 30 Issue: 0 Pages: 43-52

    • DOI

      10.51044/tokkatsu.30.0_43

    • ISSN
      1343-7151, 2436-9233
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別活動におけるエビデンスの可能性と課題 : 学校現場と研究者の協働にむけた予備的考察2019

    • Author(s)
      長谷川祐介
    • Journal Title

      大分大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 36 Pages: 47-56

    • NAID

      40021857992

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 特別活動に関する量的研究の困難とこれから2023

    • Author(s)
      長谷川祐介
    • Organizer
      日本特別活動学会研究推進委員会第9回特活カフェ
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校現場におけるエビデンスの限界と可能性 -小学校学級活動に関する研究からの考察-2021

    • Author(s)
      長谷川 祐介
    • Organizer
      日本教育社会学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] エビデンスと実践知の統合は可能か? ‐小学校学級活動を事例とした検討‐2020

    • Author(s)
      長谷川祐介
    • Organizer
      日本教育学会第28回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] エビデンスを用いた学級活動に関する試行的研究2019

    • Author(s)
      長谷川祐介
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別活動研究におけるエビデンスと実践知の関係2018

    • Author(s)
      長谷川祐介
    • Organizer
      日本特別活動学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「エビデンスを「つくる」ことと「つかう」こと」(杉田浩崇・熊井将太 編『「エビデンスに基づく教育」の閾を探る』,分担執筆)2019

    • Author(s)
      長谷川祐介
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106583
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi