Project/Area Number |
18K02543
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Akita University of Art |
Principal Investigator |
OZAWA Isamu 秋田公立美術大学, 美術学部, 教授 (60712940)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 昌彦 福島学院大学短期大学部, その他部局等, 教授 (00281858)
有馬 寛子 秋田公立美術大学, 美術学部, 助手 (00758766)
藤野 敦 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (10741944)
山内 貴博 京都美術工芸大学, 工芸学部, 教授 (50713187)
阿部 誠 秋田県立大学, 生物資源科学部, 准教授 (70414357)
東良 雅人 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (70619840)
加納 隆徳 秋田大学, 教育文化学部, 講師 (90767245)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | フィンランドと日本の美術教育交流展 / 北方圏に共通する育成すべき資質・能力 / 一般的共通性と地域的特殊性の比較 / ふるさとや自分のよさに気づく / 郷土のアイデンティティの育成 / 交流展実施を通した交流による文化理解の伸張 / 資質・能力の比較のための質問紙による調査 / 地域の共通性と相違性の視点で文化を捉える / 資質・能力の比較のための質問紙内容作成 / 北方圏の風土を生かした資質・能力育成 / 北欧との造形教育交流と比較 |
Outline of Final Research Achievements |
The title of this research is ``Fundamental research on developing qualities and abilities that take advantage of the northern climate: Comparative research through art education exchange between Northern Europe and Japan.'' Through the creation of works for the "Finland and Akita" educational exchange art exhibition, students learned about (1) "the culture common to the northern regions" and (2) "the cultural differences between Akita and Finland". We hypothesized that by doing so, students would be able to look deeply into their hometowns and themselves and develop their own identities. To this end, we conducted practical activities (such as holding exchange exhibitions) to deepen our research. By analyzing the contents of the mutual exchange practice process and artifacts, we were able to clarify methods for qualitatively deepening the interaction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
フィンランドは日本の美術教育のルーツの一つである。1800年代に世界に先駆け、小学校に手工(工作)教育が導入された。冬の長い北国の家庭で育まれてきた手仕事を通した先祖からの文化の継承が産業革命により失われたことにより、学校において、手仕事を通した人間教育が取り入れられた。今日、フィンランドと北国秋田との造形教育を介した交流を通して、お互いに自分の郷土のよさや美しさ、自分自身を見つめ、郷土人材のアイデンティティーを育成する基礎研究は社会的意義が強い。特に北国の人口減は著しく、若者の人口流失が止まらない。人口が少なくても、自分のふるさとの本質的なよさに気づける資質・能力の育成は喫緊の課題である。
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