Research on social consciousness of "inclusion and exclusion" and improvement of social studies curriculum
Project/Area Number |
18K02546
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Kaichi International University |
Principal Investigator |
SAKAI TOSHIKI 開智国際大学, 教育学部, 教授 (10186992)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹内 裕一 千葉大学, 教育学部, 名誉教授 (00216855)
鈴木 隆弘 高千穂大学, 人間科学部, 教授 (40433685)
荒井 正剛 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (40795712)
小瑶 史朗 弘前大学, 教育学部, 教授 (50574331)
重松 克也 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (60344545)
小松 伸之 清和大学, 法学部, 准教授 (80609777)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 社会的「排除」 / 社会的「包摂」 / 新自由主義 / コロナ・パンデミック / 当事者性 / 社会的排除 / コロナ禍 / 授業実践 / 格差貧困 / 子どもの学び / 教科観 / 社会的排除・包摂 / リスク社会 / 帰納的教育研究 / 排除と包摂 / 公営住宅 / 水俣病 / SDGs / 社会科カリキュラム / 格差・貧困・暴力 / 水俣病事件 / 大気汚染 / 公害 / 地域再生 / 社会意識 / 社会科教育 / 格差 / 貧困 / 社会的リスク |
Outline of Final Research Achievements |
During the four-year research period, discussions on social studies curriculum and lesson development on "exclusion" and "inclusion" have been repeated between shared researchers and research collaborators. Our position has discussed perspectives and methods to address this issue in regular classroom and school lessons, rather than directly targeting socially excluded children. In that sense, we reexamined existing social studies practices from a new perspective. As a result, the pedagogical challenges surrounding the education of exclusion and inclusion became clear. Practical development from elementary school to high school was actively promoted. In order to disseminate this result to society, we have published it as a paper as well as at an academic conference. Eventually, I decided to publish it as a book instead of the final report.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今日のグローバル化する経済社会と格差・貧困の拡大は限界を超えている。またコロナ禍は、こうした諸矛盾の拡大に一層の拍車をかけた。社会的に排除される人々の急増に対して、教育実践は具体的に何を提起できるのか。私たちは、通常、当たり前に展開される社会科の教育実践を問い直し、新たな実践的問題提起を図ることができた。そのことは社会認識として子どもたちの「学び」の再構築にもつながった。また理論的にはそれらの諸実践を支える枠組みを提案できた。 わたしたちが当たり前に進める教育実践に対して、否定ではなく、それを乗り越えていくための授業とカリキュラムを提案できた。
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Report
(5 results)
Research Products
(41 results)