• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Effective School Management Model by Supports of Charter School Authorizers in U.S.A

Research Project

Project/Area Number 18K02547
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

YUTO Sadamune  玉川大学, 教育学部, 教授 (20325137)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大倉 健太郎  武庫川女子大学, 学校教育センター, 教授 (10266257)
福本 昌之  広島市立大学, 国際学部, 教授 (60208981)
諏訪 英広  川崎医療福祉大学, 医療技術学部, 教授 (80300440)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsチャータスクール / オーソライザー / 学校経営 / 公教育体制の再構築 / MAPES / チャータースクール / チャーター経営組織 / 米国教育改革
Outline of Final Research Achievements

To achieve the research objective of developing an effective school management model through the support of charter school authorizing organizations, case studies and analyses were conducted, focusing primarily on Louisiana and Minnesota.
In this study, we shed light on Minnesota Authorizer Performance Evaluation System, a new framework enacted in Minnesota aimed at ensuring the quality of charter school authorizers. We discussed the potential and challenges of Minnesota Authorizer Performance Evaluation System in contributing to the development of an effective charter school management model. Additionally, we examined the possibilities and challenges of restructuring the public education system through Minnesota Authorizer Performance Evaluation System.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究ではCSによる公教育体制の再構築の可能性と課題について考察を行った。主要な研究知見として、ミネソタ州が制度化したMAPESというオーソライザー評価システムの概要と実態を明らかにした。M
公教育体制とは、学区教委が公立学校を管理運営する仕組みを指す。公教育体制の再構築とは、学区教委以外の組織が公立学校としてのCSを管理運営することを指す。ミネソタ州のCS制度及び実態は、公教育体制の再構築を量的にも質的にも実現しており、それらの知見は、学術的意義が高く、米国だけではなく日本の公教育体制の再構築を考察する際に高い社会的意義が認められる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 都市型農園とコミュニティ・ファーム2023

    • Author(s)
      大倉健太郎
    • Journal Title

      週刊教育PRO

      Volume: 12 Pages: 2-3

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「リスト社会」における食をめぐる学校と地域コミュニティ2022

    • Author(s)
      大倉健太郎
    • Journal Title

      教育学研究論集(武庫川女子大学 教育学部)

      Volume: 17 Pages: 32-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校と地域における食のセーフティネット2021

    • Author(s)
      大倉健太郎
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 51 Pages: 2-3

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校休業から垣間見えること2020

    • Author(s)
      大倉健太郎
    • Journal Title

      週刊教育PRO

      Volume: 6月16日 Pages: 2-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ポストコロナ期の教育2020

    • Author(s)
      大倉健太郎
    • Journal Title

      週刊教育PRO

      Volume: 10月20日 Pages: 2-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国ニューオーリンズにおけるチャータースクールによる公教育体制再構築に関する研究2020

    • Author(s)
      湯藤定宗
    • Journal Title

      震災復興に資する社会関係資本を核とした公教育の役割と地域再生モデルの国際比較研究

      Volume: - Pages: 1-9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ニューオーリンズにおける復興10年度以降の新たな展開‐コミュニティとチャータースクールとの関係性‐2020

    • Author(s)
      大倉健太郎
    • Journal Title

      震災復興に資する社会関係資本を核とした公教育の役割と地域再生モデルの国際比較研究

      Volume: - Pages: 10-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 災害後のコミュニティとチャータースクール2020

    • Author(s)
      大倉健太郎
    • Journal Title

      震災復興に資する社会関係資本を核とした公教育の役割と地域再生モデルの国際比較研究

      Volume: - Pages: 18-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 米国チャータースクールにおけるオーソライザー評価システムに関する研究ーMinnesota Authorizer Performance Evaluation System(MAPES) Round Two Summary Reportに焦点を当ててー2023

    • Author(s)
      湯藤定宗、福本昌之、諏訪英広
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国チャータースクール制度におけるオーソライザー評価の実態に関する研究‐Minnesota Authorizer Performance Evaluation System(MAPES)における事例分析2022

    • Author(s)
      湯藤定宗
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 米国チャータースクールに対するオーソライザーによる評価・支援に関する研究2021

    • Author(s)
      湯藤定宗
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 米国チャータースクールのオーソライザーに対する地方教育行政による管理統制に関する研究2020

    • Author(s)
      湯藤定宗
    • Organizer
      関西教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 米国チャータースクールにおけるオーソライザーの質保証に関する研究-The Minnesota Authorizer Performance Evaluation System(MAPES)に焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      湯藤定宗、福本昌之、諏訪英広
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ニューオーリンズにおける復興10年後の新たな展開―チャータースクールを中心として―2018

    • Author(s)
      大倉健太郎・湯藤定宗
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック(第2版)2021

    • Author(s)
      アメリカ教育学会
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917399
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi