• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of Active Student Guidance Function of Tokkatsu to Cultivate Qualities as A Social Former

Research Project

Project/Area Number 18K02548
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

NAKAMURA YUTAKA  東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (10509938)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 翔  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (40756855)
添田 晴雄  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 教授 (30244627)
林 尚示  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10322124)
五百住 満  梅花女子大学, 公私立大学の部局等, 教授 (00546830)
歌川 光一  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (50708998)
岡邑 衛  甲子園大学, 栄養学部, 講師 (80735233)
松田 素行  文教大学, 健康栄養学部, 教授 (70435246)
矢野 正  奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (60522381)
丹羽 登  関西学院大学, 教育学部, 教授 (80755843)
山西 哲也  淑徳大学, 総合福祉学部, 准教授 (40614699)
山口 泰史  東京大学, 社会科学研究所, 特任研究員 (10846124)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords特別活動 / 生徒指導 / Tokkatsu / 生徒指導の積極的な意義 / 集団活動 / キャリア教育 / 学校行事 / いじめ未然防止 / 特別活動と生徒指導 / 社会の形成者としての資質 / 自己肯定感 / 人間関係スキル / 教師の関わり / 中学生の生活 / 中学生の意識 / 中学生の行動 / 中学校教員の意識と価値観 / 自主性 / 主体性 / 自己指導能力 / 社会的リテラシー / 社会の形成者 / 学校教育 / 発達促進的 / 開発的 / 生徒指導の機能 / 積極的な生徒指導 / 社会情緒的能力
Outline of Final Research Achievements

We conducted two surveys: a preliminary survey of 1,826 university students (22 universities) in the 2018 academic year, followed by a survey of junior high school teachers and students in the 2019 academic year. The total valid responses used for analysis were 462 (15 schools) for teachers and 8,587 (15 schools) for students. From the academic year 2020 , we conducted a quantitative analysis of the impact of proactivity toward Tokkatsu on students by performing a correlation check through cross tabulation, followed by a multivariate analysis.
Results showed that (1) students who participated proactively in conversational activities and school events (sports) developed high self-esteem and interpersonal skills; (2) support from the homeroom teacher enhanced the effects of increased self-esteem and interpersonal skills brought about by proactive participation in conversational activities; and (3) Tokkatsu were shown to be closely related to class management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,コロナ禍以前の中学校における大規模調査を実施し,膨大なデータを入手することができた.また,特別活動(Tokkatsu)研究では,社会調査の手法によるエビデンスベースドによる研究が少ないという実情に加え,生徒指導との関連を実証的に研究した論文はほとんど見られないことから先行的な研究として評価できる.
本研究に係るメンバーは,特別活動・生徒指導の経験があったり関心が深い.研究メンバーの興味と関心にしたがって特別活動と生徒指導に関する論考を執筆いただいたことにより興味深い資料集を作成することができた.これらは,これからの特別活動と生徒指導の密接な関係を考える上での基礎資料となる.

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 重点課題研究プロジェクトC(社会研)報告2021

    • Author(s)
      中村豊、佐々木正昭
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要

      Volume: 第29号 Pages: 89-90

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科指導における生徒指導~中学校国語科におけるルーブリック評価の検討~2020

    • Author(s)
      中村豊、池原征紀
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 5 Pages: 29-39

    • NAID

      40022400789

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生徒指導で育まれる社会的リテラシーに関する研究~大学生を対象とした予備調査から~2019

    • Author(s)
      中村豊、歌川光一、岡邑衛、鈴木翔
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 4 Pages: 23-29

    • NAID

      40022275273

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学時の特別活動の参加経験と学級生活の関連性に関する検討-全国の大学生を対象にした質問紙調査の分析から-2019

    • Author(s)
      鈴木翔、歌川光一、岡邑衛、中村豊
    • Journal Title

      秋田大学教養基礎教育研究年報

      Volume: 21 Pages: 55-65

    • NAID

      120006603246

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 特別活動と積極的な生徒指導:社会の形成者としての資質を涵養する特別活動 『中学生の生活・意識・行動に関するアンケート』結果(中間報告)2021

    • Author(s)
      中村豊 鈴木翔 山口泰史
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別活動における生徒指導の積極的な意義:「中学生の生活・意識・行動に関す るアンケート」結果からの検証2021

    • Author(s)
      中村豊
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のかかわり方の違いは 特別活動の働きにどう影響するか ―大規模質問紙調査の分析から―2020

    • Author(s)
      山口泰史、鈴木翔
    • Organizer
      日本特別活動学会第2 9回岡山大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生における特別活動への参加意識と学校生活の関連性の検討 ― 大規模質問紙調査の分析から2020

    • Author(s)
      歌川光一、岡邑衛
    • Organizer
      日本特別活動学会第2 9回岡山大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 特別活動と『積極的な生徒指導』 -社会の形成者としての資質の涵養-2019

    • Author(s)
      中村豊、歌川光一、岡邑衛、鈴木翔、添田晴雄、松田素行、原泰弘
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別活動と「積極的な生徒指導」-社会の形成者としての資質を涵養する特別活動-2018

    • Author(s)
      中村豊、歌川光一、岡邑衛、鈴木翔
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 生徒指導の機能が作用する教育活動で生徒に養成される資質・能力- 中学生の社会的なリテラシーに着目した授業実践の検証 -2018

    • Author(s)
      中村豊
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 生徒指導研究のフロンテイア第1巻 新しい時代の生徒指導を展望する2019

    • Author(s)
      徳久治彦編著、分担執筆者:濱口太久未、中村豊、七條正典、徳久治彦、 坪田知広、須藤稔、住野好久、高橋知己、伊藤美奈子、笹森洋樹、藤原文雄、新井肇
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925840
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「生徒指導提」の現在(いま)を確認する理解する2019

    • Author(s)
      中村豊(編著)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925475
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi