• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The study about model development of GAP(Global Action Program) which is integrated with global and local sustainable issues

Research Project

Project/Area Number 18K02549
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

ASANO Yoshiko  日本女子大学, 家政学部, 講師 (80508325)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords持続可能性 / スウェーデン / ウプサラ市 / 岡山市 / 自然保護的アプローチ / 民主主義的アプローチ / 若者 / 地域 / グローバル / ローカル / ウプサラ / 民主的アプローチ / 分化 / 統合 / グローバル・アクション・プログラム / 持続可能な開発目標 / ユース / トップ・ダウン / ボトム・アップ / ESD(持続可能な開発の為の教育) / GAP(グローバル・アクション・プラグラム) / SDGs(持続可能な開発目標) / アクティブ・ラーニング / サステイナブル / NPO / 有機的 / アクションプログラム / コミュニティ / 公民館 / SDGs / GAP(グローバルアクションプログラム) / モデル / 持続可能な開発の為の教育
Outline of Final Research Achievements

Activity surveys were conducted. An integrated model was presented in the final year from the "Youth Activities" survey in the first year and the "Encouragement of Community Activities" survey in the next year. From a policy perspective, it was clarified that both reducing environmental impact (nature conservation approach) and thoroughly promoting democracy (democratic approach) are essential from a global and local perspective, and in terms of education, it is necessary and sufficient conditions for experts to collaborate in each organization to develop teaching materials and curricula.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地球の持続可能性を考慮した政策や教育を具体的にどのように進めていけるのか、先進国のスウェーデン(ウプサラ市)と日本(岡山市)での比較調査を行った。その結果、両市で、政策的に「自然保護的」「民主主義的」なアプローチを統合し、教育面では、各組織が連携し、専門家が協働で教材やカリキュラムを開発する必要性が示唆された。この結果から、今後、各都市におけるSDGsの推進に向けた政策的なアプローチと教育的なアプローチに必要な統合モデルが示唆され、今後の指針が示された。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (7 results)

  • [Journal Article] CPD講座 SDGsの視点から見た建築・保育環境 スウェーデンの事例から 第4回 子育て支援を支える建築環境2023

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      建築士

      Volume: 844 Pages: 42-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特集:今子ども達の姿勢が危ない!!2022

    • Author(s)
      柴田隆史 浅野由子 青木和夫
    • Journal Title

      POSTURE ポスチャー

      Volume: 49 Pages: 8-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CPD講座 SDGsの視点から見た建築・保育環境 スウェーデンの事例から 第1回 就学前学校にみる取り組み2022

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      建築士

      Volume: 841 Pages: 44-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CPD講座 SDGsの視点から見た建築・保育環境 スウェーデンの事例から 第2回 子どもの権利を保障する関連施設の試み2022

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      建築士

      Volume: 842 Pages: 42-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CPD講座 SDGsの視点から見た建築・保育環境 スウェーデンの事例から 第3回 まちづくりに向けた子どもや若者の参画の事例から2022

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      建築士

      Volume: 843 Pages: 38-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 持続可能な開発目標(SDGs)の視点から考察する保育「環境」の重要性―領域「環境」のカリキュラム・教材開発の可能性から―2022

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      日本女子大学大学院紀要 家政学研究科・人間生活学研究科

      Volume: 28 Pages: 215-221

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「持続可能な開発の為の教育(Education for Sustainable Development: ESD) からみるウプサラ市の持続可能な開発目標(Sustainable Development Goals: SDGs)の主導性」2021

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 17 Pages: 11-22

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「質のある保育を展開するには? -スウェーデンの保育者記録における日本の保育者養成への示唆-」2021

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      日本女子大学紀要 家政学部

      Volume: 68 Pages: 17-25

    • NAID

      120007089923

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「日本の保育者養成における『アクティブ・ラーニング』の課題 -スウェーデンのテーマ学習『尻尾のないペレ』を事例に-」2021

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      日本女子大学大学院紀要 家政学研究科・人間生活学研究科

      Volume: 27 Pages: 239-246

    • NAID

      120007089888

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「スウェーデン海外教育研修の概要と地域連携 ―ウプサラ大学との SDGs(Sustainable Development Goals:持続可能な開発目標)プログラムの開発に向けて―」2021

    • Author(s)
      田部俊充・浅野由子
    • Journal Title

      日本女子大学教職教育開発センター 年報

      Volume: 7 Pages: 39-49

    • NAID

      40022621854

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「持続可能な開発の為の教育(Education for Sustainable Development: ESD) からみるウプサラ市の持続可能な開発目標(Sustainable Development Goals: SDGs)の主導性」2021

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ学会

      Volume: 17 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「スウェーデンにおける幼児期の SDGs 実践 ―就学前学校の保育・教育活動から―」2020

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      日本家政学会学会誌

      Volume: 71 Pages: 73-77

    • NAID

      130007877739

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおける幼児期のSDGs実践ー就学前学校の保育・教育活動からー2020

    • Author(s)
      浅野由子
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 71 Pages: 1-5

    • NAID

      130007877739

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「スウェーデンの SDGs に向けた保育実践 -現地の保育体験から-」2021

    • Author(s)
      浅野由子
    • Organizer
      北欧文化協会 4 月例会報告
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] “Initiatives of SDGs (Sustainable Development Goals) in Uppsala City from the perspective of ESD (Education for Sustainable Development)”※ 英語発表2020

    • Author(s)
      浅野由子
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会 オンライン研究会 共通論題「自治体における SDGs(持続可能な開発目標)の推進と目標達成に向けたシナリオ」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「自然豊かな地方の魅力を活かした地方創生の取組事例(鳥取県智頭町・北海道下川町)」2020

    • Author(s)
      浅野由子
    • Organizer
      第 5 回 自然保育学会 オンライン開催 自主企画シンポジウム④「『自然保育』を学童期の学びや地方創生に繋ぐ」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 絵本で読みとくSDGs2022

    • Author(s)
      中川素子 浅野由子
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801006898
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 子どもを考えることは、未来の地球を考えること

    • URL

      https://www3.jwu.ac.jp/sdgs/articles/detail_2.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 「持続可能な社会における保育の意義ースウェーデンでの生活を通してー」

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 「SDGsとこども―家庭・地域・地球環境から―」

    • URL

      https://www.jwu.ac.jp/unv/about/facilities/jecsc/pg9d8r0000006amj-att/jsc_news_210918.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 「森のようちえんと地方創生 ~地方の豊かな自然を活かす~」

    • URL

      https://www.kokuchpro.com/event/2021online/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 「スウェーデンに学ぶ持続可能なまちづくり ~就学前学校の日常を通して~」

    • URL

      http://www.okayama-tbox.jp/esd/pages/10245

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] スウェーデン社会から学ぶ

    • URL

      https://unv.jwu.ac.jp/unv/lecture_news/2019/20191117_02.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] スウェーデンにおける幼児期のSDおよびESD

    • URL

      https://esdcenter.jp/overseas/report06/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi