• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for 'special subject morality' through the educational practice of learning from 'Hirasawa Yasuharu', a person affected by leprosy, and others.

Research Project

Project/Area Number 18K02550
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKunitachi College of Music (2022-2023)
Tokyo Junshin University (2018-2021)

Principal Investigator

KAMIYAMA NAOKO  国立音楽大学, 音楽学部, 非常勤講師 (80802438)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsハンセン病 / 語り部 / 平沢保治 / 特別の教科 道徳 / 人権教育 / 特別の教科道徳 / ハンセン病療養所 / ハンセン病回復者 / 教育実践 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

In human rights education in schools, there is an assumption that communication between 'storytellers' and 'listeners' can be established naturally, without any special intention, if the 'storyteller' is invited. For this reason, it is difficult to even start researching teaching materials, and human rights education tends to become a skeleton.
In this study, we empirically clarified the actual situation of communication between "storytellers" and "listeners", which has already been practically introduced in human rights education, from the perspective of communication between "storytellers" and "listeners". It also clarified the possibility of promoting human rights education by rethinking storytelling as a teaching tool.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会には様々な人権課題がある。一つひとつの人権課題に軽重や順序性はなく,どれも一日も早い解決が望まれている。しかし一方で,どの人権課題を取り上げて学習に取り組んだとしても,結論としては通り一遍の「偏見や差別は許さない」「人権を大切にする」等の言葉の表明に終始する傾向が散見される。
このような状況が国内外の学校教育や社会教育の多くの場にあり,それを解決・克服する術を持とうとしない現実こそが,筆者が指摘する「人権教育の障壁」である。この障壁を乗り越えるために、語り/語られる関係の中で機能するコミュニケーションに注目し、教材として活用することにより、人権教育の再構築を図ることが可能となる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「語り」の教材化による人権教育の推進ー「語り部」平沢保治氏を通してー2023

    • Author(s)
      神山直子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 46巻2号 Pages: 13-23

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人権教育の再構築と語り部の役割―平沢保治を中心に―2022

    • Author(s)
      神山直子
    • Journal Title

      星槎大学大学院紀要

      Volume: 3 Pages: 1-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 現代における「語り部」-広島・長崎の「語り部」からハンセン病の「語り部」へ2021

    • Author(s)
      神山直子
    • Journal Title

      ジャーナル教育と時間

      Volume: 第25号 Pages: 51-58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 人権の語り部「平沢保治」との出会い-時間を越えて未来に託す-2020

    • Author(s)
      神山直子
    • Journal Title

      ジャーナル教育と時間

      Volume: 第24号 Pages: 46-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「語り部」の「語り」の教材化を通した人権教育の推進-平沢保治の「語り」を活用した教育実践-2021

    • Author(s)
      神山直子
    • Organizer
      日本教材学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「ハンセン病回復者」による「語り部」の啓発活動-平沢保治の個人史を中心に-2021

    • Author(s)
      神山直子
    • Organizer
      日本ハンセン病学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 現代「語り部」の教育力-「人権学習」の推進に向けて-2021

    • Author(s)
      神山直子、今津孝次郎
    • Organizer
      日本共生科学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ハンセン病回復者「語り部」のポテンシャルに迫る 共に生きられるひとをめざす人権教育2024

    • Author(s)
      神山直子
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      三省堂書店/創英社
    • ISBN
      9784879232472
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 多磨全生園ぶらっと万歩計―74年を生きて―2021

    • Author(s)
      三芳晃(平沢保治) 編集・発行 神山直子・江藤佳子
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      私家版
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi