Project/Area Number |
18K02550
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Kunitachi College of Music (2022-2023) Tokyo Junshin University (2018-2021) |
Principal Investigator |
KAMIYAMA NAOKO 国立音楽大学, 音楽学部, 非常勤講師 (80802438)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | ハンセン病 / 語り部 / 平沢保治 / 特別の教科 道徳 / 人権教育 / 特別の教科道徳 / ハンセン病療養所 / ハンセン病回復者 / 教育実践 / 教材開発 |
Outline of Final Research Achievements |
In human rights education in schools, there is an assumption that communication between 'storytellers' and 'listeners' can be established naturally, without any special intention, if the 'storyteller' is invited. For this reason, it is difficult to even start researching teaching materials, and human rights education tends to become a skeleton. In this study, we empirically clarified the actual situation of communication between "storytellers" and "listeners", which has already been practically introduced in human rights education, from the perspective of communication between "storytellers" and "listeners". It also clarified the possibility of promoting human rights education by rethinking storytelling as a teaching tool.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会には様々な人権課題がある。一つひとつの人権課題に軽重や順序性はなく,どれも一日も早い解決が望まれている。しかし一方で,どの人権課題を取り上げて学習に取り組んだとしても,結論としては通り一遍の「偏見や差別は許さない」「人権を大切にする」等の言葉の表明に終始する傾向が散見される。 このような状況が国内外の学校教育や社会教育の多くの場にあり,それを解決・克服する術を持とうとしない現実こそが,筆者が指摘する「人権教育の障壁」である。この障壁を乗り越えるために、語り/語られる関係の中で機能するコミュニケーションに注目し、教材として活用することにより、人権教育の再構築を図ることが可能となる。
|