Project/Area Number |
18K02554
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Seirei Christopher University |
Principal Investigator |
Suzuki Mitsuo 聖隷クリストファー大学, 社会福祉学部, 教授 (00548092)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 美術教育 / 初等教育 / 国際支援 / S-HTP / 描画 / 国際比較 / JHP(学校をつくる会) / スモールアートスクール / カンボジア / S-HTP法 / 絵画 / 小学校 / 図画工作 / JHP学校をつくる会 |
Outline of Final Research Achievements |
The Japan Team of Young Human Power (JHP), a nonprofit corporation,and Small Art School have been actively supporting Cambodia. They have been facilitating teacher training and curriculum development in art education. As a result, an art subject will be newly introduced in the new Cambodian education curriculum. The new Cambodian curriculum will include one hour of art class per week and will be implemented in elementary schools. Prior to art education beginning in Cambodia, we investigated if there was a difference in the students’ development of creative expression in drawing depending on whether the students had experience with the picture development method called the S-HTP (Synthetic House-Tree-Person technique). We found that children with learning experiences had more expressive power. They used their imagination based on their real life experiences while expressing their creativity through drawing.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
カンボジアの新教育課程で週1時間芸術科目(音楽・美術)が導入されることになった。そのような時期に、日本のNPOの支援により描画経験がある児童とない児童、また日本の児童の描画活動傾向を比較することで、これからのカンボジアの美術教育に必要と思われることが具体的になったと共に、日本の美術教育、あるいはそれに限らない学校教育全般にわたる課題が明らかとなった点に意義がある。 カンボジアの子供の絵は表現力の未熟さはあっても生活経験に基づく内容の豊かさがあった。日本の子供の絵は空想に富んでいた。このようなことから、今後の日本の美術教育ではSDGsなどリアルな社会課題と結び付けた表現活動が一層重要である。
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