• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on Children's Drawing Activity by S-HTP Method in Cambodia

Research Project

Project/Area Number 18K02554
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSeirei Christopher University

Principal Investigator

Suzuki Mitsuo  聖隷クリストファー大学, 社会福祉学部, 教授 (00548092)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords美術教育 / 初等教育 / 国際支援 / S-HTP / 描画 / 国際比較 / JHP(学校をつくる会) / スモールアートスクール / カンボジア / S-HTP法 / 絵画 / 小学校 / 図画工作 / JHP学校をつくる会
Outline of Final Research Achievements

The Japan Team of Young Human Power (JHP), a nonprofit corporation,and Small Art School have been actively supporting Cambodia. They have been facilitating teacher training and curriculum development in art education. As a result, an art subject will be newly introduced in the new Cambodian education curriculum. The new Cambodian curriculum will include one hour of art class per week and will be implemented in elementary schools. Prior to art education beginning in Cambodia, we investigated if there was a difference in the students’ development of creative expression in drawing depending on whether the students had experience with the picture development method called the S-HTP (Synthetic House-Tree-Person technique). We found that children with learning experiences had more expressive power. They used their imagination based on their real life experiences while expressing their creativity through drawing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

カンボジアの新教育課程で週1時間芸術科目(音楽・美術)が導入されることになった。そのような時期に、日本のNPOの支援により描画経験がある児童とない児童、また日本の児童の描画活動傾向を比較することで、これからのカンボジアの美術教育に必要と思われることが具体的になったと共に、日本の美術教育、あるいはそれに限らない学校教育全般にわたる課題が明らかとなった点に意義がある。
カンボジアの子供の絵は表現力の未熟さはあっても生活経験に基づく内容の豊かさがあった。日本の子供の絵は空想に富んでいた。このようなことから、今後の日本の美術教育ではSDGsなどリアルな社会課題と結び付けた表現活動が一層重要である。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 特定非営利活動法人 JHP・学校をつくる会/スモールアートスクール(カンボジア)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Empirical study on Cambodian children's drawing by the S-HTP method (Year 2)2022

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Journal Title

      Bijutsu Kyouiku

      Volume: 2021 Issue: 305 Pages: 6-15

    • DOI

      10.11356/arted.2021.6

    • NAID

      130008165033

    • ISSN
      1343-4918, 1884-4987
    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] S-HTP法による幼児・児童の描画活動に関する実証的研究2022

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Journal Title

      カンボジア・日本両国国際シンポジウム報告

      Volume: 1 Pages: 1-114

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] S-HTP法によるカンボジアの幼児・児童の描画活動に関する実証的研究(Ⅱ)2021

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Journal Title

      美術教育

      Volume: 305 Pages: 06-15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] S-HTP法によるカンボジアの幼児・児童の描画活動に関する実習的研究(Ⅰ)2020

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 139号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] S-HTP法によるカンボジアの幼児・児童の描画活動に関する実証的研究 ~カンボジア・日本両国国際シンポジウム報告~2021

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] S-HTP法によるカンボジアの幼児・児童の描画活動に関する実証的研究(Ⅱ)2020

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] S-HTP法によるカンボジアの幼児・児童の描画活動に関する実習的研究(Ⅰ)2019

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Organizer
      日本美術教育学会東京大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] S-HTP法によるカンボジアの幼児・児童の描画活動に関する実証的研究(初年次)2019

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] S-HTP法による幼児・児童の描画活動に関する実証的研究~カンボジア・日本両国国際シンポジウム報告~2022

    • Author(s)
      鈴木光男
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      株式会社ケイ・アート
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] S-HTP法による幼児・児童の描画活動に関する実証的研究~カンボジア・日本両国国際シンポジウム~2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi