• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An attempt to create and evaluate simulated experience learning materials using virtual reality technology

Research Project

Project/Area Number 18K02560
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNational Institute of Information and Communications Technology

Principal Investigator

Imai Koji  国立研究開発法人情報通信研究機構, 戦略的プログラムオフィス, 研究員 (50711230)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池田 大輔  九州大学, システム情報科学研究院, 准教授 (00294992)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsVR / 体験活動 / ICT教育 / 体験学習 / 社会見学 / 野外学習 / 仮想現実 / 教育の情報化 / ICT / 教育 / 初等教育 / 中等教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, in order to correct the disparity in experiential learning in the field of education, we applied virtual reality technology to produce learning materials that allow students to simulate social tours and outdoor learning, evaluated the learning effects and usability of the produced VR movies, and distributed the verified VR movies to the general public to disseminate the results.
First, we produced a total of more than 200 prototypes of VR movies. This is 400% of our initial goal. Next, the VR movies were evaluated by students and teachers to confirm that they were highly practical. Finally, we have distributed these VR movies on our website to continue our empirical research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

体験活動については、戦後の学習指導要領の改訂の度に、その重要性が唱えられているが、限りある学校の予算や授業時間の中で、これ以上増やすことは容易ではない。また、身体に病気や障害を持っていたり、離島などの遠方に在住したりする児童にとっては、体験できる内容が限られており、体験活動の不平等も指摘されている。そのため、本研究はVRの技術を用いて、疑似体験できる学習教材を制作し、その実用性の評価だけでなく、多人数が同時に視聴する環境を構築して社会実装に向けた道筋も示した。これは教育分野における体験活動や教育の情報化の両課題に資する成果である。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Evaluation of the practicality of 360-degree video as a virtual experience learning2020

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 36 Issue: 2 Pages: 53-62

    • DOI

      10.20694/jjsei.36.2_53

    • NAID

      130007978340

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 疑似体験学習としての360度映像の実用性について -小学校の教員からの評価-2021

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 疑似体験学習としての360度映像の実用性について-教員からの評価-2020

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 360度映像を活用した社会見学のコンテンツについて2019

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ICT機器の活用の違いによる小学生の日食の理解について2019

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] バーチャル学習体験ツアーに出かけよう!2019

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      三菱みなとみらい技術館
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICTとVR技術を活用した地域振興について2019

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      真鶴町役場
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICT機器の活用の違いによる小学生の日食の理解について2019

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ICT機器の違いによる小学生の理解のしやすさの違いについて2018

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] さまざまな現場を疑似的に体験できる学習教材の紹介2018

    • Author(s)
      今井 弘二
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] バーチャル体験学習

    • URL

      http://virtualexperiencelearning.net/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi