• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of Teacher Training / Support System by Linking Environmental Education / ESD and Consumer Education

Research Project

Project/Area Number 18K02565
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Matsubaguchi Reiko  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (30304562)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柿野 成美  公益財団法人消費者教育支援センター, 事業部門, 首席主任研究員 (50648110)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords消費者市民教育 / 持続可能な消費 / 環境教育/ESD / ライフスタイル / 教員養成・研修・支援 / ESD / アクティブ・ラーニング / 指導者養成・支援 / 学習プログラム / 消費者教育 / 環境教育 / 教員養成・研修 / 支援システム
Outline of Final Research Achievements

Environmental education/ESD(Education for Sustainable Development)has received increasing attention with each revision of the courses of study ; additionally, since the Consumer Education Promotion Act was enacted in 2012, the importance of consumer education has also increased in Japan. This study aimed to investigate the “integration of training and support systems” for teachers by organically linking environmental education/ESD and consumer education. This study provides a comprehensive understanding of efforts toward providing such education in Japan and clarifies issues while referring to pioneering examples from Scandinavia and other countries that have led the way in consumer education. Furthermore, it identifies future developments required in school education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新学習指導要領では、前文に「持続可能な社会の創り手」が明示されるとともに、ESDや消費者教育の比重が高まった。SDGs(持続可能な開発目標)とも関わって、その重要性は論を待たない。しかし学校教育の現状をみれば、環境教育やESD、ましてや消費者教育を理解し実践している例は希少であり、大学における教員養成カリキュラムの中においても取り組みは不十分と言わざるをえない。このような現状下、本研究は、環境教育/ESDや消費者教育の連接という学術的意義と同時に、環境・消費者・教育の各行政間の「壁」を乗り越えるという社会的意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 消費者政策の専門人材育成に関する一考察2021

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      日本消費者政策学会

      Volume: 3 Pages: 38-47

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGs時代における家庭科教育への期待:消費者教育推進の立場から2021

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64-3 Pages: 212-215

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGsと消費者教育2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      消費者教育情報誌『選ぶ眼、決める力』

      Volume: 22 Pages: 1-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 持続可能な社会に向けた消費者教育とジェンダー視点からの課題2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      月刊ウィラーン(公益財団法人 日本女性学習財団)

      Volume: 809 Pages: 4-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 持続可能な消費の実現に向けて-ESDとしての消費者教育の必要性-2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      グリーン購入ネットワーク コラム

      Volume: 23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 変革の担い手となる高校生を育む産業教育への期待―SDGs目標12 「つくる責任つかう責任」とエシカル消費2021

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      産業と教育(公益財団法人産業教育振興中央会)

      Volume: 819号 Pages: 14-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The Role of LCT-Based Environmental Education in Realizing a Consumer Citizen Society –From the Viewpoint of Consumer Education–2020

    • Author(s)
      松葉口 玲子
    • Journal Title

      Journal of Life Cycle Assessment, Japan

      Volume: 16 Issue: 4 Pages: 220-226

    • DOI

      10.3370/lca.16.220

    • NAID

      130007930767

    • ISSN
      1880-2761, 1881-0519
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 自立した消費者を育成するための小学校家庭科の役割2020

    • Author(s)
      柿野成美
    • Journal Title

      初等教育資料(東洋館出版社)

      Volume: 11月号 Pages: 67-69

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Comparative Study on School-Based Environmental Education in Japan and Korea2019

    • Author(s)
      Matsubaguchi Reiko、Son Yeon-A、Kodama Toshiya、Jongbin Won
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 28 Issue: 4 Pages: 4_60-67

    • DOI

      10.5647/jsoee.28.4_60

    • NAID

      130007685645

    • ISSN
      0917-2866, 2185-5625
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] フィンランドにおける消費者教育とフレキシブルな学校教育環境2019

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      消費者法ニュース

      Volume: 122 Pages: 39-40

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 消費者教育のこれまでを振り返り、今後の展望を切り拓く(SDGs時代の消費者教育はどうあるべきか?どう進めていくか?)2019

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      消費者教育研究

      Volume: 195 Pages: 4-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける消費者教育-北欧閣僚評議会「消費者教育戦略」(最新版)とナショナル・コア・カリキュラム(2014改訂)を中心に-2019

    • Author(s)
      松葉口玲子・柿野成美
    • Journal Title

      消費者教育研究

      Volume: 192 Pages: 14-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育における消費者教育の新たな可能性と課題2018

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Journal Title

      消費者教育(日本消費者教育学会誌)

      Volume: 38 Pages: 1-9

    • NAID

      130008047657

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Trends in Japan’s Course of Study and Practices for Sustainable Society2018

    • Author(s)
      松葉口 玲子
    • Organizer
      International Conference, Institute of Integrated Science Education of DKU
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 「持続可能な社会に向けた生活様式の創造」伊藤純、斎藤悦子編著『ジェンダーで学ぶ生活経済論[第3版]』(松葉口玲子:持続可能な社会に向けた新たな生活様式の創造)2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623089529
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「子どもの金銭教育とキャッシュレス決済について」(金子宏直編著『法律構成の違いがわかる~依頼者の属性別 弁護士が知りたいキャッシュレス決済のしくみ』(松葉口玲子:子どもの金融教育とキャッシュレス決済) 松葉口玲子2021

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      第一法規
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『総合的な学習/探究の時間ー持続可能な未来の創造と探究』(松葉口玲子 第7章3節 子どもの問から始まるSDGs目標)2020

    • Author(s)
      小玉 敏也、金馬 国晴、岩本 泰
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030109
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日本の消費者政策(柿野成美 第8章コンシューマー・リテラシーの育成)2020

    • Author(s)
      樋口一清、井口正敏
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      創成社
    • ISBN
      9784794425720
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『新版 消費生活論』(第5章 消費者教育)2020

    • Author(s)
      柿野成美
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      日本衣料管理協会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 北村 友人、佐藤 真久、佐藤 学編『SDGs時代の教育』(第13章 環境と経済)2019

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028755
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本環境教育学会ほか編『持続可能な社会と教育』(消費者教育)2019

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804842
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本消費者教育学会関東支部、神山 久美、中村 年春、細川 幸一編『新しい消費者教育(第2版)』(第2章 消費者教育の歴史と体系)2019

    • Author(s)
      松葉口玲子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766426335
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi