• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Uunit planning and lesson model for Japanese-style STEM education in elementary and junior high schools

Research Project

Project/Area Number 18K02571
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Goto Taichiro  三重大学, 教育学部, 教授 (90183813)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中西 康雅  三重大学, 教育学部, 准教授 (00378283)
松本 金矢  三重大学, 教育学部, 教授 (10239098)
荻原 彰  三重大学, 教育学部, 教授 (70378280)
國仲 寛人  三重大学, 教育学部, 准教授 (70402766)
佐藤 年明  三重大学, 教育学部, 教授 (80162452)
磯部 由香  三重大学, 教育学部, 教授 (80218544)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
KeywordsSTEM教育 / PBL / ICT / ユニットプラナー / 教科横断 / シミュレーション実験 / ユニットプランナー / PhET / ユニットプラター / IBプログラム / 教科横断型授業
Outline of Final Research Achievements

As STEM education in Japan, science education should be cross curricular learning connecting technology and home economy. The purpose of this research is to clarify that inquiry learning of the cross curricular programs are important for enhancing scientific thinking and creativity of elementary and junior high school students. We focused on issues of manufacturing, health, and food, and we planned nine themes and put them into practice in the classroom. Nine themes were examined and planned, and we gave lessons about "making moving toys" in elementary school, "developing bright bicycle lights", "how to make cut flowers last longer", and simulation experiments in junior high schools, and "electrocardiogram measurement" in human body in high school. In each case, students were interested in the programs and understood of the contents of the course of study. The programs could be easily introduced into the class hours and would contribute to STEM education in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

世界の科学教育の情勢として進むSTEM教育の中で特に注目されているのがプログラミング教育である。その教材開発が急速に進み、2020年度から日本でも新学習指導要領の中でプログラミング教育が必修化された。しかし、日本におけるSTEM教育のあり方に関する調査研究や、適切なカリキュラムの構築に関する研究は進んでいない。STEM教育の目的は科学技術人材の育成であるが、その本質は、児童生徒が、科学の基礎と応用を結びつける力を育成することにあることを本研究事例は示した。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 栄養と吸収の学習に関する問題解決型授業の開発2021

    • Author(s)
      佐藤有紗、東啓太、岡﨑こころ、市川俊輔、後藤太一郎
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 57-67

    • NAID

      120007145949

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校教育課程修了時における学生の科学的リテラシーの習得状況2021

    • Author(s)
      中西理紗、平島円、荻原彰、市川俊輔、磯部 由香
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 181-187

    • NAID

      120007145945

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究的な学びを支えるカリキュラム開発・分析 支援 ツールの提案2021

    • Author(s)
      吉川大貴、松本金矢、中西康雅、守山紗弥加
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 27 Pages: 45-56

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活における「もの」との関わりに求められる感性2020

    • Author(s)
      松本金矢、守山紗弥加
    • Journal Title

      感性哲学

      Volume: 11 Pages: 57-71

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 伝統的治水を含む多様な治水手法を題材とした初等教育プログラムの開発と思考2020

    • Author(s)
      荻原彰、井ノ口絢子、前田昌志
    • Journal Title

      環境教育

      Volume: 30(1) Issue: 1 Pages: 271-278

    • DOI

      10.5647/jsoee.30.1_10

    • NAID

      130007888661

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 三重県鳥羽市における海洋教育プログラムの開発2020

    • Author(s)
      橋爪勇樹, 前田令子, 里中拓馬, 佐藤達也, 小西伴尚, 荻原彰
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 34 Pages: 75-80

    • NAID

      130007855928

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員免許状更新講習における河川防災教育の実践2020

    • Author(s)
      荻原彰
    • Journal Title

      環境教育

      Volume: 30(1) Issue: 1 Pages: 80-85

    • DOI

      10.5647/jsoee.30.1_80

    • NAID

      130007888677

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アリの営巣観察のための新型アリ飼育容器の開発2020

    • Author(s)
      岡﨑こころ・後藤太一郎
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 31-36

    • NAID

      120006900301

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 魚類の立体解剖模型の開発と教材化2020

    • Author(s)
      中川瑛美・浅田将希・後藤太一郎
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 37-42

    • NAID

      120006900302

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科横断型の探究的な学び(グローバル・ヒューマン 学)におけるパフォーマンス評価の導入についての考察 -パフォーマンス課題を設定した授業実践の分析を通して2020

    • Author(s)
      和田欣子・吉本 敏子・磯部 由香
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 245-254

    • NAID

      120006900290

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成学部教科専門担当者から見た奈良の探究授業2019

    • Author(s)
      松本金矢
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 491 Pages: 16-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校での「回路と電流・電圧」の指導における粒子モデルとPhETの使用2019

    • Author(s)
      高城紀孝・荻原彰・國仲寛人
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 423-430

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程の授業におけるシミュレーション教材PhETの活用 -物理分野の授業実践例―2019

    • Author(s)
      國仲寛人
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 68 Pages: 855-858

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] メダカの心電図測定を用いた心臓の活動調節に関する学習2021

    • Author(s)
      遠藤ありさ、深澤健吾、後藤太一郎
    • Organizer
      日本生物教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校教育課程修了時における学生の科学的リテラシーの習得状況2021

    • Author(s)
      中西理紗, 平島円, 磯部由香
    • Organizer
      日本家政学会中部支部
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究学習のための授業構成を考慮したカリキュラム支援ツールの提案2020

    • Author(s)
      吉川大貴、松本金矢、中西康雅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 副読本と人形劇による「がんと免疫」教材の開発と実践2020

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 心電図測定を取り入れた心臓の活動調節の学習2020

    • Author(s)
      水谷友美・深澤健吾・○後藤太一郎
    • Organizer
      日本生物教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校生活科における STEAM 教育の実践2019

    • Author(s)
      吉川大貴・松本金矢・中西康雅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭生活におけるものとの関わりに求められる感性2019

    • Author(s)
      松本金矢
    • Organizer
      日本感性工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生活と学びの調和を生み出す感性2019

    • Author(s)
      守山紗弥加、松本金矢
    • Organizer
      第14回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカザリガニの行動と尿放出を観察するための簡易実験法2019

    • Author(s)
      伊藤優香、後藤太一郎
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] えひめサイエンスリーダースキルアッププログラムの実践から学ぶことと課題2018

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンスに基づく学習コンテンツ再構成に関する研究(6)~地学領域について~2018

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 人口減少社会の教育 日本が上手に縮んでいくために2019

    • Author(s)
      荻原彰
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      幻冬舎
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi