• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of learning model about "efficiency" and "fairness" on the theme of social capital development

Research Project

Project/Area Number 18K02572
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Ishikawa Makoto  京都教育大学, 教育学部, 教授 (00293978)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池田 恭浩  京都先端科学大学, 人文学部, 准教授 (00814550)
土屋 雄一郎  京都教育大学, 教育学部, 教授 (70434909)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords中学校社会科公民科教育 / 「効率」と「公正」 / 学習モデル開発 / 行動経済学 / 限定合理性 / 中学校社会科公民的分野 / 中学校社会科公民分野 / 社会資本整備
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop the learning model about "efficiency" and "fairness" with the theme of social capital development.
The concepts of "efficiency" and "fairness" have been viewed in a confrontational manner based on the complete rationality of neoclassical economics. However, in this study, we consider both concepts based on the bounded rationality of behavioral economics. In other words, we conclude that one person balances the two concepts under bounded rationality when making decisions.
Based on the results of this study, we have developed a learning model about "efficiency" and "fairness" by taking up the My Number system as a subject.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2008年公示の学習指導要領で導入された「効率」と「公正」の概念は捉え方が多様であり,学習モデルも具体的な授業案や実践例は非常に少ない。
本研究では,経済学及び社会学に視点から,主に行動経済学の限定合理性の考え方を援用した「効率」と「公正」の概念の捉え方を見出した。また,この両概念の捉え方を基にして,マイナンバー制度を題材に取り上げ学習モデルを開発した。
社会科は社会参画のための能力や態度を育成する教科であり,この学習モデルを活用することで,様々な社会的場面において活用可能な意思決定のあり方を身につけることができると考えている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results)

  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における国際理解教育ーフェアトレードを題材とすることの有用性ー2022

    • Author(s)
      石野沙織,石川誠
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第4号 Pages: 112-119

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校社会科公民的分野における「効率」と「公正」概念の教材化に向けた展開(その4)-社会資本の整備を題材とした授業モデルの構築-2021

    • Author(s)
      石川誠,池田恭浩
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第3号 Pages: 247-256

    • NAID

      120007139905

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領におけるフェアトレードを教材としたESD実践の意義2021

    • Author(s)
      石野沙織,石川誠
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第3号 Pages: 237-245

    • NAID

      120007139907

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校社会科公民的分野における「効率」と「公正」概念の教材化に向けた展開(その3)2020

    • Author(s)
      石川誠,池田恭浩
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第2号 Pages: 141-149

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際比較から見る日本のESDの展望2020

    • Author(s)
      石野沙織,石川誠
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第2号 Pages: 131-140

    • NAID

      120006845419

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校社会科公民的分野における「効率」と「公正」概念の教材化に向けた展開(2)2019

    • Author(s)
      石川誠,池田恭浩
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第1号 Pages: 129-138

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校におけるESD実施に向けての課題と展望2019

    • Author(s)
      石野沙織,石川誠
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 第1号 Pages: 139-148

    • NAID

      120006776265

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi