• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research on Supporting the Preparation of "Individual Teaching Plans" for Foreign Students in Japanese Elementary and Junior High School

Research Project

Project/Area Number 18K02573
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTsuda University (2019-2022)
Osaka Kyoiku University (2018)

Principal Investigator

FURUKAWA Atsuko  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (80731801)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小池 亜子 (田中亜子)  国士舘大学, 政経学部, 准教授 (10439276)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords外国人児童生徒 / 日本語指導 / 個別の指導計画 / 特別の教育課程 / 外国人児童生徒教育 / 教員研修 / 日本語教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine the creation and implementation of “Individualized Teaching Plans” for foreign students enrolled in elementary and junior high schools in Japan.
First, a questionnaire for teachers who created individualized teaching plans was conducted to identify issues and factors they considered in creating the plans. We also interviewed homeroom teachers in an elementary school and extracted their ideas to enable foreign pupils to participate in learning activities in the classroom. Furthermore, the process of implementing individualized teaching plans was examined in elementary schools.
In addition to these surveys, booklets with examples of teachers’ practices were prepared in order to share practical knowledge with the cooperation of the Isesaki City Institute of Education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成26年度より日本語指導の「特別の教育課程」が編成・実施され、指導を受ける児童生徒の「個別の指導計画」の作成が必須となったが、「個別の指導計画」に関する調査研究はまだ少なく、その有効性や課題も十分に検討されていない。
本研究では、まず個別の指導計画の作成・活用の課題と要因を調査し、在籍学級の指導を担当する教員との連携の必要性を示した。そして、在籍学級の担任教員が計画作成・実践に関わった事例を調査し、教員の「観点」や支援の具体的な手立てを提示した。日本語指導のみの指導計画ではなく、在籍学級での学習活動を基盤とした指導計画の重要性を示した点に意義があると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 外国人児童の言語的多様性を生かす実践 -外国人児童の母語を体験する活動の意義-2022

    • Author(s)
      古川敦子・内門香代子・横田こずえ
    • Journal Title

      共愛学園前橋国際大学論集

      Volume: 22 Pages: 139-152

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童の在籍学級での学習参加のための「個別の指導計画」作成と実践ー小学校4年生の国語科授業における実践事例をもとに-2021

    • Author(s)
      古川敦子
    • Journal Title

      共愛学園前橋国際大学論集

      Volume: 21号 Pages: 115-131

    • NAID

      120007119304

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等の言語能力はどのように捉えられているのか ―文部科学省と自治体の「受入れの手引」の分析から―2021

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Journal Title

      国士舘大学 外国語外国文化研究

      Volume: 31 Pages: 35-49

    • NAID

      120007188820

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語指導の『個別の指導計画』作成において教員はどのような課題を感じているか2020

    • Author(s)
      古川敦子・小池亜子
    • Journal Title

      共愛学園前橋国際大学論集

      Volume: 20 Pages: 215-224

    • NAID

      120006879045

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等の「初期指導」はだれが担っているのか2020

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Journal Title

      國士舘大學教養論集

      Volume: 83 Pages: 33-43

    • NAID

      40022217431

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外国人児童生徒等の在籍学級での学習参加を課題とした教員研修 -群馬県伊勢崎市の教員研修を事例として2022

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童が在籍する学級担任のクラスづくりの工夫2020

    • Author(s)
      古川敦子・小池亜子
    • Organizer
      異文化間教育学会 第41回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生と日本語教員養成課程の学生との協働による多読読み物づくり2020

    • Author(s)
      作田奈苗・古川敦子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語指導の「個別の指導計画」作成における課題検討-小中学校で日本語指導を担当する教員を対象とした調査をもとに-2019

    • Author(s)
      古川敦子・小池亜子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi