Study of New Manufacturing Education that Focused on Imagination and Upbringing of Design Power in Junior High School
Project/Area Number |
18K02578
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
Miyashita Koichi 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90192765)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 中学校 / 技術 / デジタルものづくり / CAD / 3Dプリンター / レーザーカッター / 3D- CAD / デジタル / ものづくり / レーザーカッタ / ドローン / 制御 / 技術教育 / 授業実践 / 電動工具 / 規格部品 / 設計 / 材料加工 / 3D-CAD / 中学校技術 / ものづくり教育 |
Outline of Final Research Achievements |
I developed a new approach to technology education in which I introduced 3D-CAD design and electric tools/digital fabrication machines into junior high school technology classes. First, I created teaching materials to instruct students on how to use 3D-CAD. Next, I put this knowledge into practice by assigning projects that require students to use 3D-CAD to design and create things such as drones using Raspberry Pi and DC brush motors, and original bookshelves. Furthermore, I established a method for remote observation of the latest digital fabrication technologies such as laser cutters from a classroom in a different location.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在の中学校技術におけるものづくりでは,授業時間の制約に加えて設計・製作に長時間を要する結果,本当のものづくりの力量を育成できていない。 そこで本研究では,中学校技術において,3D-CADによる設計,電動工具を用いた材料加工,さらに3Dプリンタまたはレーザカッタ,3次元加工機等のデジタル加工機を導入することによって設計・製作を効率的に行い,ものづくりの時間短縮を図った。そして捻出された授業時間を使って,製作品の評価と改善方法の検討に基づいて繰り返し設計・製作を行う新しいものづくり教育手法を開発した。
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Report
(6 results)
Research Products
(11 results)