• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of classical literature reading comprehension models, lesson methods, and evaluation indicators for utilizing classics in connection with society and oneself

Research Project

Project/Area Number 18K02580
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

TAKEHISA YASUTAKA  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (70461308)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 茂樹  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (20737837)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords古典教育 / 古典を活かす学習 / 読解力
Outline of Final Research Achievements

In order to solve the long-standing problem of classical education, such as "the viewpoint of utilizing the classics in the relationship with society and myself is weak and the motivation for learning does not increase", the following was done.
(1) We created an "old text reading comprehension model" that incorporates reading comprehension that "makes use of classics in relation to society and oneself." (2) We have developed a lesson model and evaluation index for "reading that makes the most of the classics in relation to society and oneself."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、古文読解に関わる学力をモデル化する研究はほとんどなく、古文の学習における「社会や自分との関わりの中で古典を生かす」読みの位置づけも明らかにされてこなかった。そのため学力の構造に沿った適切な評価がなされず、授業方法としては一般化しなかった。よって本研究が行った読解モデルの作成は古典教育研究にとって大きな意義をもつものである。
また、「社会や自分との関わりの中で古典を生かす」読解のための具体的な授業方法や評価指標を3つの教科書教材に応じて示した点も大きな成果と言える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 「言葉への自覚を高める」和歌の学習指導(中学3年生)―Yチャートを利用して―2021

    • Author(s)
      武久康高・今村有紀
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 107-114

    • NAID

      120007036288

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 古典作品を教材とした「深い学び」の実践をめざして―『枕草子』「春はあけぼの」の授業実践―2020

    • Author(s)
      武久康高
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 61号 Pages: 56-67

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「明かりて」か「赤りて」か―「春はあけぼの」の表現方法を探る―2019

    • Author(s)
      武久康高
    • Journal Title

      日本文学

      Volume: 第68巻7号 Pages: 78-82

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「言葉による見方・考え方」を働かせる古典学習―『枕草子』「春はあけぼの」章段の表現特性を探究する―2019

    • Author(s)
      武久康高
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 165-176

    • NAID

      120006643788

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 社会や自分との関わりで古典を生かすための古文読解モデルと授業化についての研究2020

    • Author(s)
      武久康高
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会や自分との関わりで古典を生かすための古文読解モデルと授業化についての研究(2)2020

    • Author(s)
      武久康高
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 古典作品を教材とした「深い学び」の実践をめざして―『枕草子』「春はあけぼの」の授業実践―2020

    • Author(s)
      武久康高
    • Organizer
      第60回広島大学教育学部国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 『宇治拾遺物語』「絵仏師良秀」を読む―情報を関連づけて古典教材を読む―2018

    • Author(s)
      武久康高
    • Organizer
      日本文学協会 第38回研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi