• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaboration process between parents and teachers in school clinical problems: The role of intermediate facilities and professionals

Research Project

Project/Area Number 18K02586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSaitama Prefectural University

Principal Investigator

Higashi Hiroyuki  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 教授 (00425373)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords不登校 / 教育支援センター / 適応指導教室 / フリースクール / 教師と保護者の連携 / 居場所 / 学校臨床制度 / 居場所づくり / いじめ / 学校臨床 / 連携 / 保護者
Outline of Final Research Achievements

Support facilities in Japan that address with school clinical problems (school non-attendance, etc.) include educational support centers (adaptive guidance classrooms) and free schools. This study sets these facilities as "intermediate facilities." The purpose of this study is to clarify the various aspects of relationships both within and outside these 'intermediate facilities.' This study focused on the process of relationship changes between parents and teachers. The results of the study indicated that the "intermediate facilities" not only functioned as a "place to belong," but were also places where various relationships could be formed. These facilities transformed not only the relationships between the children and teachers or supporters but also those between parents and teachers. It was suggested that the "intermediate facilities" were also places where relationships could be formed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年の不登校児童生徒数の増加傾向は明瞭である。この課題に対して様々な模索が進んでいる。文部科学省が公表した「COCOLOプラン」(令和5年3月)でも、「不登校児童生徒の保護者への支援」は取り組みの1つとして明示されている。本研究は、不登校等の課題への対応において、保護者と教師の連携がどのような場や契機によって展開していくのかを整理した。不登校児童生徒を支援する教育支援センター(適応指導教室)やフリースクールを、関係形成の場として捉え直し、保護者と教師の連携が生まれる場所という意義について考察を進めた。不登校児童生徒の保護者への支援、保護者と教師との連携の展開に貢献する研究である。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2022 2021 2019 2018 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 学校臨床教育制度としての「居場所」 ―不登校児童生徒の「居場所」の制度化・多様化・関係形成-2024

    • Author(s)
      東 宏行
    • Journal Title

      子ども・教職研究

      Volume: 7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの登校に前向きになれない保護者2022

    • Author(s)
      東宏行
    • Journal Title

      心とからだの健康

      Volume: 12月号 Pages: 73-75

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍の中を生きる子ども・若者と自己肯定感 -3つの年齢層の比較から見えてくる課題2022

    • Author(s)
      東宏行
    • Journal Title

      埼玉青少年の意識と行動調査 令和3年度調査報告書(第6章考察)

      Volume: 全1巻 Pages: 203-217

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 不登校対応のコツ2021

    • Author(s)
      東宏行
    • Journal Title

      心とからだの健康

      Volume: 5月号 Pages: 70-72

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 不登校の理解と支援の視点2019

    • Author(s)
      東宏行
    • Journal Title

      教弘文庫

      Volume: 108 Pages: 107-121

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] いじめ関連行政と教育実践の間 ―「法令・行政枠組」による対応の可能性と課題-2019

    • Author(s)
      東宏行
    • Journal Title

      子ども・教職研究(埼玉県立大学保健医療福祉学部教職関連科目担当者会編)

      Volume: 2 Pages: 12-23

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] いじめ重大事態調査報告書の特徴と意義 -3つの調査報告書の比較から見えてくる課題-2019

    • Author(s)
      東宏行、中村茉璃菜
    • Journal Title

      子ども・教職研究(埼玉県立大学保健医療福祉学部教職関連科目担当者会編)

      Volume: 2 Pages: 24-40

    • NAID

      40022557325

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 困難を抱える子どもの姿-保護者の悩みと子どもの登校意欲-2019

    • Author(s)
      東宏行
    • Journal Title

      「子どもの生活に関する調査」結果報告書(詳細分析4)埼玉県、埼玉県立大学

      Volume: 1 Pages: 123-130

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 不登校と社会的自立論-「育てる」支援の意義2018

    • Author(s)
      東宏行
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: Vol.64-8  No.764 Pages: 6-8

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 埼玉青少年の意識と行動調査:令和3年度調査報告書:第6章考察

    • URL

      https://www.pref.saitama.lg.jp/documents/192239/07_r3_ishikitokoudouchousa_houkokusho_6.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 月刊誌 指導と評価 2018年 8月号(筆者論文概要)

    • URL

      http://www.toshobunka.co.jp/magazine/detail.php?year=2018&month=8

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi