• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a curriculum to improve writing and argumentation skills for complex quantity text questions.

Research Project

Project/Area Number 18K02588
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

KATO Takashi  東北学院大学, 文学部, 教授 (10709140)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 守屋 誠司  玉川大学, 教育学部, 教授 (00210196)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords射影量 / 割合 / 速さ / 文章問題 / 記述力 / 論述力 / 教育課程 / 教育計画 / 文章題 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The level of achievement of Japanese students in writing and argumentation skills related to writing problems, such as percentages, is low. The reason for this is that textbooks do not provide specific writing and argumentation methods. In addition, the content of instruction in writing and argumentation is left to the discretion of each instructor. Therefore, specific educational plans and methods are needed to develop students' writing and argumentation skills in mathematics.
The researchers proposed a specific teaching plan and content for each grade level to cultivate writing and argumentation skills. They clarified that the logical reasoning required in the arithmetic course needs to be studied two grades ahead of that required in the Japanese course. However, due to the prevalence of COVID-19, the study could not proceed to the demonstration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の児童の割合などの文章問題に関する記述力・論述力の到達度は低く,改善していない。日本人が世界と対等に交流するためには,記述・論述力レベルの世界標準化が欠かせない。一方,欧米では,記述力・論述力を重視する伝統的文化がある。また,記述・論述を研究する修辞学やユークリッド幾何学など体系的な証明方法がある。そこで,欧米で行われている記述・論述方法を元に,基本的な記述・論述の内容と順序を明確にした。また,日本の算数教育での具体的記述・論述内容,論理的な推論に関する具体的な指導内容・指導計画を作成した。
これらの成果は,日本の記述力・論述力を向上させる方略を示したという学術的意義・社会的意義を持つ。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Improvement of teaching methods and student learning status in teacher training course (2) -Topics in teaching proportion -”2023

    • Author(s)
      Seiji MORIYA, Youichi TAN, Takashi KATO
    • Journal Title

      unpublished

      Volume: 1

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校の算数科における記述・論述力に関する具体的な教育内容・計画について2023

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      数学教育学会 2023年度 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 144-146

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「割合」はなぜ難しいか?2022

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      2022年度 数学教育学会 秋季例会予稿集

      Volume: 1 Pages: 31-33

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 割合の再学習における乗除数量関係図(ボックス図)利用の効果について2022

    • Author(s)
      守屋 誠司,加藤 卓
    • Journal Title

      『論叢』玉川大学教育学部紀要

      Volume: 22 Pages: 127-135

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小・中学校の学習の連続性を保証する記述・論述力に関する教育計画について2021

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      数学教育学会 2021年度 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 65-67

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 演算構造で分類した複雑な文章問題の小学生の解決方略と傾向2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      数学教育学会2020年度 秋期例会予稿集

      Volume: 1 Pages: 62-64

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Solving ratio sentence problems classified according to arithmetic structure2020

    • Author(s)
      Takashi KATO
    • Journal Title

      Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik,Beitrage zum Mathematikunterricht 2020

      Volume: 1 Pages: 481-484

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 演算構造で分類された複雑な文章問題での中学生の解決力について2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Journal Title

      2020度 数学教育学会 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 98-100

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 乗除数量関係(ボックス図)に文字を使用した速さの指導と問題解決力について2019

    • Author(s)
      加藤卓,守屋誠司
    • Journal Title

      数学教育学会 2019年度 春季年会予稿集

      Volume: 1 Pages: 41-43

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の算数科における記述・論述力に関する具体的な教育内容・計画について2023

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      数学教育学会 2023年度 春季年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] “Improvement of teaching methods and student learning status in teacher training course (2) -Topics in teaching proportion -”2022

    • Author(s)
      Seiji MORIYA, Youichi TAN, Takashi KATO
    • Organizer
      Jahrestagung der Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik vom 29
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「割合」はなぜ難しいか?2022

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      2022年度 数学教育学会 秋季例会 Organized Session A
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] METHOD FOR SOLVING RATIO WORD PROBLEMS WITH CERTAINTY - CONCEPTUAL DIAGRAM2021

    • Author(s)
      Takashi Kato
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小・中学校の学習の連続性を保証する記述・論述力に関する教育計画について2021

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 演算構造で分類した複雑な文章問題の小学生の解決方略と傾向2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Solving ratio sentence problems classified according to arithmetic structure2020

    • Author(s)
      Takashi KATO
    • Organizer
      Geschutzter Bereich der GDM-Onlinetagung 2020 (OlTa) , (Online Participation)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 演算構造で分類された複雑な文章問題での中学生の解決力について2020

    • Author(s)
      加藤 卓
    • Organizer
      2020度 数学教育学会 春季年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 乗除数量関係(ボックス図)に文字を使用した速さの指導と問題解決力について2019

    • Author(s)
      加藤卓,守屋誠司
    • Organizer
      数学教育学会 2019年度 春季年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] The 14th ICME Poster

    • URL

      http://www.ipc.tohoku-gakuin.ac.jp/tkatolabo/t03_18K02588.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi