• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A survey of perceptions of geological concepts of time and space, and a proposal of teaching methods for acquiring these concepts

Research Project

Project/Area Number 18K02595
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

HIRATA Toyosei  佛教大学, 教育学部, 准教授 (90733270)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 多賀 優  龍谷大学, 農学部, 教授 (00755671)
吉川 武憲  近畿大学, 教職教育部, 准教授 (00757255)
小川 博士  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授 (90755753)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords深成岩 / 地質学的時間概念 / マグマの冷却固結に要する時間 / 地質学的空間概念 / 花崗岩 / 深成岩の生成深度 / マグマの冷却固結期間 / 街中石材 / 時間概念 / マグマの冷却期間
Outline of Final Research Achievements

In this study, in response to the abstract description of "magma cools and solidifies slowly deep underground" in textbooks, we conducted a survey on the perception of the concrete time required for cooling and solidification of Plutonic rock (geological time scale) and the concrete depth of where Plutonic rock are formed (magma chamber depth).
As a result, 2.9% of the students, 7.3% of the elementary school teachers, and 11.6% of the junior high school science teachers were able to answer the reasonable time, and 24.4% of the elementary school teachers and 42.6% of the junior high school science teachers were able to answer the reasonable depth. These results suggest the need to improve teaching methods and textbook descriptions in the compulsory education stage.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回の研究における「マグマが地下深くでゆっくり冷えて固まる」などといったテキストにおいて語られている抽象的な内容について,学習者や教授者が理解していると思っていても,実際の具体的な内容とはかけ離れて認識している場合があることが実証的に明らかとすることができた。特に教授者である教員の具体的な理解を促したり,深めたりする必要性がある。そのためには教科書やその指導者に具体的記述を行うとともに,教員養成段階からの具体的な理解を促す方策や指導が必要であることが明らかとなった。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 街中化石・石材探検フィールドワーク―教員志望学生の興味を引き出し教員としての素養とする―2021

    • Author(s)
      平田豊誠
    • Journal Title

      みんなの地学

      Volume: 2

    • NAID

      40022697765

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Time Frame of Plutonic Rocks’ “Slow” Cooling and Solidification2020

    • Author(s)
      平田 豊誠, 多賀 優, 吉川 武憲, 小川 博士
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 383-389

    • DOI

      10.11639/sjst.20042

    • NAID

      130007944814

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 街中化石を題材にした教材開発:神戸市内の化石ルートマップ作成2020

    • Author(s)
      北村陽佳,平田豊誠,小川博士
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 19 Pages: 143-154

    • NAID

      120007025626

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 深成岩の生成深度に関する認識調査2019

    • Author(s)
      平田豊誠,多賀優,吉川武憲,小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第73回全国大会(秋田大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 深成岩の「ゆっくり冷えて固まる」時間スケールの認識調査-小学校教員と中学校理科教員の比較検討-2018

    • Author(s)
      平田豊誠,多賀優,吉川武憲,小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第72回全国大会(茨城大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi