• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The inspection of the Miss conception formation process of the field of heavenly bodies, weather and study of the effective instruction method

Research Project

Project/Area Number 18K02596
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

Shigeno Tetsuhide  龍谷大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (60788967)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
KeywordsMeteorological Field / misconception / Misleading textbooks / Weather Disaster / Inquiry-based learning / Question Design / study of astronomy / Citizen Science / ミスコンセプション / 教科書の記述の問題 / 気象防災 / 降水域のミスコンセプション / 天文現象の理解 / 大気の状態が不安定 / 天体に関する図の理解 / 夏の星座、冬の星座 / 気圧と風向 / 水蒸気傾度 / 天体観察の課題 / 天気図と風向 / 雲のでき方 / 惑星の見え方 / 流星 / 季節に見える星座 / 大学生のミスコンセプション / 理科教員養成 / 初等中等教育の接続 / シチズンサイエンス / ツールによる授業改革 / 効果的な再現実験 / 系統性のある探究活動 / 天体・気象分野のミスコンセプション / 防災・減災 / 雷のミスコンセプション / 気象災害 / 天気図から風を読む / 体系的な学習 / 自然認識 / 初等中等教育から高等教育 / 学生の科学認識 / 天体気象分野 / 授業改善 / 防災学習
Outline of Final Research Achievements

We extracted cases of misconceptions from university classes, mainly in the fields of astronomy and meteorology, which were thought to be caused by compulsory education, and with the cooperation of research collaborators (elementary, junior high, and high school teachers, Japan Weather Forecasters Association, Kyoto Prefectural General Education Center, etc.), we developed an effective method for forming scientific concepts that do not cause misconceptions. We were able to develop teaching methods.
Case studies of misconceptions were conducted with the cooperation of research collaborators, and significant data were obtained from junior high schools, high schools, university students, and the general public. The effective teaching methods developed along with such research data were tested in classes at cooperating schools and universities, and their transformation into correct scientific concepts was confirmed and publicized at academic conferences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

天体・気象分野は、子どもたちが興味をもつ分野でありながら、学校の授業で観察を行うことが難しく、教科書をトレースするような授業になる傾向があり、理系の大学生でも正しい科学的概念が形成されていないケースが多く、この分野が苦手だという学生が多い。
義務教育における効果的な指導法の開発により正しい科学概念が形成されることは、災害が多発する日本において国民的課題である気象防災の点からも極めて重要である。特に研究開発した「天気図から風を読む」という学習や教科書に記載されていない再現実験教材は、中学校・高等学校・大学の教養教育、一般市民の学習においても、気象分野の理解を飛躍的に向上させるものである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Journal Title

      INTERNATIONAL CONFERENCE PROCEEDINGS NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION 12 th Edition

      Volume: 12 th Edition Pages: 127-131

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地学領域のミスコンセプションリストとその特徴-地球システムやSDGsとの関連とその意味ー2022

    • Author(s)
      多賀優, 荒川忠彦, 滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル第9号

      Volume: 第9号 Pages: 49-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      SHIGENO Tetsuhide
    • Journal Title

      New Perspectives in Science Education - 11th Edition Proceedings

      Volume: 11 Pages: 215-219

    • NAID

      130008131643

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ミスコンセプションからシチズンサイエンスへ-地学分野におけるミスコンセプションを生かした授業改善の試み-2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル

      Volume: 第8号 Pages: 51-62

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地学分野におけるミスコンセプション形成のメカニズムー学生の天体・気象分野の苦手意識はどうして生じるのかー2020

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷紀要

      Volume: 42巻1号

    • NAID

      120007096966

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CBLというグループ学習-学び合う場をどうつくるか。大学、高校の事例から2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      龍谷教職ジャーナル

      Volume: 第6号 Pages: 73-86

    • NAID

      40021861456

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 気象分野におけるミスコンセプションを生起させない再現実験教材2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Journal Title

      京都地学36号

      Volume: 第36号 Pages: 2-7

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Why do Japanese Students Have Difficulties in Astronomical and Meteorological Fields? Reform of Teaching Methods Based on Comprehension Surveys of University and High School Students2023

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      INTERNATIONAL CONFERENCE New Perspectives in Science Education - 12th Edition(国際学会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「気象分野のミスコンセプションと中学校教科書記述との関連性 ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさ-2023

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      第15回日本気象予報士会研究成果発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大気の状態が不安定を学んでいない学生たち2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      2022年度日本気象学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 気象分野のミスコンセプションと教科書記述との関連性ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさー教科書記述との関連性ー気象防災の観点から見た教科書記述の危うさー2022

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Question design based on misconception related to weather disaster prevention2022

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education - 11th Edition
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校と伴走するアクションリサーチ -総合的な学習(探究)の時間が学校を変える-2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 気象防災の観点からみた中学校教科書記述の危うさ2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 気象防災に関するミスコンセプションをベースにした問いのデザイン2021

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 天体・気象分野におけるミスコンセプション形成のメカニズム2020

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本科学教育学会 第 44 回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] An Examination of Misconception in Earth Sciences and Research into Effective Teaching Methods2020

    • Author(s)
      Tetsuhide Shigeno
    • Organizer
      New Perspectives in Science Education 9th Edition
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Examination of Misconception in Earth Sciences and Research into Effective Teaching Methods2020

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      The 9th Edition of the International Conference New Perspectives in Science Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ミスコンセプションを軸にした臨床教科教育の試み2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 雷に関するミスコンセプション2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象予報士会第11回研究成果発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ミスコンセプションを軸にした臨床教科教育の試み―大学生の自然認識の考察結果をもとにした知識の体系化を図る協働研究―2019

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 雷に関するミスコンセプション2018

    • Author(s)
      滋野哲秀
    • Organizer
      日本気象予報士会京都支部
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ミスコンセプションからシチズンサイエンスへ ー教育を変える 天体・気象分野の事例からー

    • URL

      https://www.ryukoku.ac.jp/nc/news/entry-12340.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] ミスコンセプションからシチズンサイエンスへ ー教育を変える 天体・気象分野の事例からー

    • URL

      https://satoyama.kenkyu.ryukoku.ac.jp/blog/news/news-153/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi